Single check-in/check-out gaat definitief door op de Overijsselse regionale spoorlijnen. Vanaf 10 december rijden de treinen onder de verzamelnaam Blauwnet. Reizigers die overstappen van Keolis- op Arriva-treinen, hoeven niet meer uit- en weer in te checken. NS is welwillend om mee te doen, maar wacht de proef met de Valleilijn af.
Overijssels Blauwnet: een keer inchecken
Met de ingang van de nieuwe concessie, uitgevoerd door Keolis (voorheen Syntus), worden drie vervoerders actief op het spoor in Overijssel. “Dat maakt het er voor de reiziger niet makkelijker op en zorgt ook voor oponthoud in de spits”, erkent gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel.
De OV-chipkaartpoortjes, -palen en de treinen van de regionale vervoerders Keolis en Arriva krijgen allemaal de blauwe provinciale ov-huisstijl, de kleur waarin de Vechtdallijnen (Zwolle–Emmen en Almelo–Hardenberg) al zijn uitgevoerd. Ook de treinen op de lijn Zutphen–Hengelo–Oldenzaal krijgen de blauwe huisstijl als vervanging van het rood dat nog een erfenis is van de concessie Twente. Het opstaptarief op de regionale lijnen (ook die naar Drenthe en Gelderland) vervalt.
Lees ook: Een keer in- en uitchecken op Overijsselse spoorlijnen
Terwijl de regionale spoorlijnen in Overijssel vlotjes lijken samen te werken, gaat het op de Valleilijn in Gelderland nog niet zo rap. Daar doen NS en Connexxion sinds maart dit jaar proeven met verschillende betaalmethoden, om single check-in/check-out kans van slagen te geven.
Gedeputeerde Boerman van de provincie Overijssel ziet dat project met belangstelling tegemoet. "Die resultaten kunnen we hopelijk gebruiken om NS en regionale lijnen in Gelderland ook te betrekken in Blauwnet."
Want NS is zeker welwillend om mee te doen, benadrukt hij, maar er liggen nog een aantal juridische en praktische bezwaren. "Zij hebben meer lijnen, meer data en meer producten. Dus dat heeft nogal wat voeten in de aarde. De ACM vindt daar ook de nodige dingen van."
Op een van die bezwaren stuitte de Valleilijn aanvankelijk ook: de vervoerders Connexxion en NS mochten geen bedrijfsgegevens uitwisselen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). "Nu zit Translink daartussen en mag het wel", licht Herman de Gooijer van Connexxion toe.
Bovendien, legt De Gooijer uit, is de provincie Overijssel opbrengstverantwoordelijke voor de regionale vervoerders in Overijssel. "Op de Valleilijn zijn wij de enige regionale vervoerder en is de provincie Gelderland niet financieel verantwoordelijk.”
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Idee is goed, het gevolg niet. Meer bedrijven gaan dit elders zo doen. Nu komt er een lappendeken in Nederland van wel/niet samenwerkende vervoersbedrijven. Niet duidelijk voor de klant. De klant moet centraal staan: inchecken bij het begin van de reis, uitchecken aan het eind. De afrekening tussen de vervoerders moet op de achtergrond plaatsvinden.
Sterker: het zelfde moet gelden voor het vervoersmiddel zelf. Wat is tegenwoordig het verschil tussen een sprinter, sneltram of metro? Denk als klant!
Ingediend door Henk op wo, 18/10/2017 - 16:55
Henk, heb je uberhaupt het artikel gelezen? Het wordt juist een lappendeken minder.. In plaats van drie incheckpalen op station Zwolle houd je er nu twee. Zowel Keolis als Arriva werken nu met één paal, enkel de NS heeft nog eigen palen.
Ingediend door Perer op do, 19/10/2017 - 09:25
@PERER
Uiteraard heb ik het gelezen. In andere woorden: de oplossing uit het artikel gaat mij niet ver genoeg. Eén in-/uitcheckpaal zou de norm moeten zijn.
Ingediend door Henk op do, 19/10/2017 - 10:19
Ter aanvulling: een halfzachte tussenoplossing als deze (goed bedoeld) vermindert de prikkel om het probleem in het geheel aan te pakken.
Ingediend door Henk op do, 19/10/2017 - 10:29
Reactie toevoegen