De regio Amsterdam krijgt een groot aantal extra laadpalen voor elektrische bussen. Voor dit project krijgt Nederland 80 miljoen euro subsidie van Europa.
Regio A'dam krijgt subsidie voor laadpalen
De subsidies komen uit het programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T), dat als doel heeft om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen.
Elektrische bussen
Streekvervoerder Connexxion ontvangt 13,5 miljoen euro voor de bouw van 169 laadstations voor elektrische bussen. Waar de laadpalen precies komen te staan kan Connexxion nog niet zegen. “Het enige dat ik op dit moment met zekerheid kan zeggen, is dat zowel de bussen als de laadinfrastructuur op verschillende locaties in Haarlem-IJmond en Amstel-Meerlanden komen”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Met die laadpunten gaat Connexxion 220 nieuwe elektrische bussen opladen.
In april 2018 nam Connexxion de eerste honderd elektrische bussen in gebruik in het gebied rond Schiphol. In 2030 moet al het ov in Nederland volledig uitstootvrij zijn. Staatssecretaris Van Veldhoven: “Transport is op dit moment verantwoordelijk voor ongeveer 30 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Schoon vervoer is hard nodig om de doelstellingen van Parijs te halen. En ook mensen die achter een bus lopen of fietsen willen natuurlijk gewoon schone lucht inademen.”
Spoorbeveiligingssysteem
Nederland ontvangt ook ruim 6 miljoen euro voor het Europese spoorbeveiligingssysteem Ertms. Zo kunnen 55 locomotieven van goederenvervoer worden voorzien van de nieuwste versie van het systeem. De kosten voor goederenvervoerders zelf worden door de subsidie gedrukt. Vorig jaar kreeg Nederland al een TEN-T subsidie van 32 miljoen euro voor de inbouw van Ertms in 300 goederenlocomotieven.
In 2023 moeten de locomotieven met de nieuwste versie van Ertms zijn uitgerust. Dit is nodig voor de invoering van het systeem op het landelijke spoornet. Als meer Europese landen straks Ertms gebruiken, kunnen goederenvervoerders zonder aanpassingen gebruikmaken van het spoor in die landen.
Meer artikelen met dit thema
Transdev eerste ov-bedrijf op hoogste trede Prestatieladder Socialer Ondernemen
23 apr om 14:24 uurTransdev heet de hoogste trede van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO bereikt. Het bedrijf is het…
VDL opent nieuwe duurzame fabriek voor bouw e-bussen
19 apr om 09:17 uurVDL Bus & Coach heeft in Roeselare, in de Belgische provincie West-Vlaanderen, een nieuwe fabriek voor de…
Dit zijn de vakmensen van het ov
12 apr om 14:23 uurIn OV-Magazine 1/2019 presenteerde Marc Maartens de ‘vakmannen van het ov’. Nu de (vak)wereld enorm veranderd…
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
'Wees adaptief bij publieke mobiliteit’
5 apr om 09:45 uurDat het openbaar vervoer waarde heeft, zullen weinigen betwisten. De vraag is waar je voor het bepalen van die…
Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven oprichten
14 mrt om 12:18 uurEen meerderheid van de Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven kunnen oprichten, zodat…
Van Hool schrapt 1100 banen
12 mrt om 09:21 uurVan Hool stopt met de productie van bussen in Vlaanderen. Het bedrijf heeft het zelf over een 'strategische…
Reactie toevoegen