RET neemt tweede serie zero emissiebussen in gebruik

De nieuwe RET-bussen uit de 1500-serie rijden op de lijnen 33, 38, 40 en 44 en laden tussentijds op Rotterdam Centraal
In Schiedam, Maassluis en Rotterdam rijden nu ook zero emissiebussen op lijnen die eerder nog werden bediend met dieselvoertuigen. In totaal stromen er bij de RET dit jaar 42 nieuwe ZE-bussen in, bovenop de 55 die er al sinds 2019 rijden.
De nieuwe bussen hebben net als de vorige serie zero emissievoertuigen een moderne inrichting met een parket-look vloer en frisse bekleding. Ze beschikken daarnaast over USB-laadpunten voor reizigers, hebben pinautomaten geschikt voor contactloos betalen en de mogelijkheid om behalve met de OV-chipkaart in de toekomst ook met andere betaalmiddelen, zoals de bankpas en smartwatch, in- en uit te checken. De bussen zijn aanmerkelijk stiller dan de dieselvoertuigen van de RET en trekken geleidelijker, zonder schakelen, op.
Zero emissielijnen
De zero emissie bussen uit de vorige, 1400-serie, worden ingezet op de lijnen waar tot voor kort nog dieselvoertuigen reden. Het gaat om lijn 126 in Maassluis, de lijnen 51, 53, 54, 126 in Schiedam, lijn 42 in Rotterdam-West en lijn 40 tussen Rotterdam en Delft. De nieuwe bussen uit de 1500-serie rijden op de lijnen 33, 38, 40 en 44. Bussen op deze lijnen laden tussentijds op Rotterdam Centraal.
Laadinfra
In Schiedam zijn extra laadpunten aangelegd. In de loop van dit jaar komt ook de laadinfrastructuur op de Herenwaard, Capelsebrug en de busvestigingen Krimpen aan den IJssel en Sluisjesdijk gereed. De verwachting is dat in de loop van de zomer ook zero emissiebussen rijden vanaf de busgarages Krimpen aan den IJssel en Sluisjesdijk. Vanaf daar doen ze Rotterdam-Zuid, Krimpen aan den IJssel en Capelle aan den IJssel aan. Op dat moment zijn alle 42 bussen uit de tweede serie zero emissie bussen in gebruik, naast de al eerder in dienst genomen 55 uit de eerste serie en de twee waterstofbussen van de RET.
100% zero emissie busvloot in 2030
De invoering van de nieuwe bussen is onderdeel van de geleidelijke overgang naar een volledige zero emissie busvloot in 2030. De instroom van de nieuwe bussen gaat gepaard met de uitstroom van oude dieselbussen. Tussen 2024 en 2029 volgen de laatste twee nieuwe series bussen.
Meer artikelen met dit thema
Grenzeloos financieren van ZE bus
19 aug om 13:40 uurIn Nederland zijn we ‘klaar’ met de transitie naar Zero Emissie (ZE) bussen, zeg ik met een knipoog. Vanaf 2025…
Van nieuwkomer tot gevestigde partij
8 aug om 10:10 uurIn iets meer dan tien jaar tijd is EBS uitgegroeid van een relatief onbekende nieuwkomer tot een gevestigde…
Betere bussen voor Brussel
25 jul om 12:05 uurMIVB, de vervoerder in het Brusselse gewest, heeft sinds begin dit jaar een aantal elektrische Daimler eCitaro’…
Bus zonder bestuurder
24 jul om 16:12 uurAutonoom vervoer lijkt al jaren dé belofte voor de toekomst, maar in de vorm van autonoom rijdende bussen met …
Doorbraak op het spoor: vakbondsleden CNV keuren cao-voorstel goed
14 jul om 12:00 uurEr is een doorbraak op het spoor: leden van vakbond CNV hebben maandagochtend ingestemd met het eindbod van NS…
GVB start aanbesteding aanschaf 78 nieuwe trams
10 jul om 09:50 uurDe Vervoerregio Amsterdam heeft aan het GVB opdracht gegeven om te starten met de aanbesteding voor de aanschaf…
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
Reactie toevoegen