Als antwoord op het toenemend aantal reizigers wil de RET het metronetwerk automatiseren. “Dat maakt hogere frequenties mogelijk, tot elke 90 seconden”, vertelt woordvoerder Rolf Harbers.
RET wil metronetwerk automatiseren
Om de vervoervraag in de toekomst nog aan te kunnen, is een schaalsprong in het ov nodig in de regio, vinden zowel de gemeente Rotterdam als de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De Rotterdamse vervoerder kan daaraan bijdragen door onder meer het metronetwerk te automatiseren. Harbers: “Op die manier benutten we het bestaande netwerk maximaal, want langere voertuigen zijn in onze metrostations niet mogelijk.”
“De transformatie moet dan in fasen worden doorgevoerd”, vertelt woordvoerder Harbers. Een concrete planning is er nog niet, maar volgens de woordvoerder moet de RET binnen tien jaar starten om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. "Daarnaast ligt er de financieringsvraag, maar daarover zijn we wel positief gestemd, omdat automatisering in beleidsagenda’s en toekomstvisies van verschillende overheden wordt genoemd.”
Meer reizigerskilometers
Het aantal reizigerskilometers op het metronetwerk van de RET nam in 2018 met 3,2 procent toe, blijkt uit het jaarverslag. Die groei zet de komende jaren verder door, verwacht Maurice Unck, algemeen directeur van de RET, vanwege verstedelijking en de ambities om mensen het ov in te krijgen.
Kortetermijnoplossingen voor nu zijn de inzet van extra spitsritten op de E-lijn (Den Haag Centraal–Rotterdam Slinge) en de aanleg van een keerspoor bij Pijnacker Zuid. Maar ook met die maatregelen zijn de capaciteitsgrenzen binnen tien jaar bereikt.
Meer artikelen met dit thema
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Goan-fiasco kost 1,4 miljoen
15 mei om 14:10 uurWe schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Leuke strategische trucendoos, waarde spindokters, maar daar trappen we dus niet in. Los eerst maar eens de aanhoudende ellende op de Hoekse Lijn overtuigend op. Zolang debacles als RandstadRail zich ondanks zogenaamde 'lessons learned' doodleuk herhalen & doorwoekeren & zelfs nog vele malen erger kunnen worden & de reiziger & belastingbetaler opnieuw zwaar de pineut zijn , is er dus zegge & schrijve NULKOMMANUL vertrouwen in de werkelijke kennis & kunde van betrokken partijen om dit soort projecten te trekken. Dat jullie dat zelf niet eens inzien, is meer dan een teken aan de wand. Het is het ultieme bewijs van technocratische arrogantie & bestuurlijke overmoed. Lak aan kennis & inhoud & naief markt- en aanbestedingsgeloof. En we weten allemaal wat er volgt. Inderdaad: de val. En die zal wederom hard zijn. Genadeloos hard. En terecht. Want wie niet wil horen, die moet voelen.
Ingediend door asierts op vr, 19/04/2019 - 23:17
Oud nieuws.
https://www.treinreiziger.nl/zeldrijdende-metro-trekt-tot-20-meer-reizigers/amp/
Ingediend door RailAmsterdam op ma, 22/04/2019 - 09:52
Reactie toevoegen