Scheidend ambassadeur Europees Jaar van het Spoor: “Nu momentum voor de Internationale trein”
“Als we de Europese treinverbindingen willen verbeteren, moeten we niet blijven overleggen, maar doorpakken. Er is nu momentum voor de internationale trein.” Dat is één van de adviezen van Wim van de Camp, die Nederland het afgelopen jaar vertegenwoordigde als ambassadeur van het European Year of Rail. Op 9 mei overhandigde hij zijn eindrapport aan staatssecretaris Vivianne Heijnen, tijdens het eerste live-'Future of Rail event' van Railforum sinds de coronacrisis.
Redactie
Van de Camp refereert met zijn stelling aan het coalitieakkoord waarin staat dat Europees vervoer per trein zo snel mogelijk een goed alternatief moet worden voor vliegen. “Daar moeten we niet te lang over praten, maar het gewoon gaan regelen.” Hoe? Door met een Europese blik naar de internationale treinverbindingen te kijken. “We moeten de grenzen weg durven te denken. Pas dan ontstaat een echt Europees spoorwegnet,” aldus Van de Camp.
Toegang tot boekingssystemen
Wat echt anders moet is de ticketing. “In Europa is het nog steeds ingewikkeld om kaartjes te kopen voor internationale treinreizen. Nationale vervoerders zijn terughoudend om elkaar of andere partijen toegang te geven tot hun boekingssystemen, waardoor het voor de consument ingewikkeld is om een internationale treinreis te boeken.”
Mental shift
Ook pleit Van de Camp voor het verplaatsen van goederenvervoer van de weg naar het spoor. Ook deze modal shift staat in het coalitiekakkoord. Van de Camp vertaalt zijn bevindingen naar: het wegnemen van grensbarrières, doorzetten van digitalisering en inzetten op een ‘mental shift’ bij verladers.
Staatssecretaris Heijnen
Van de Camp verwerkte zijn aanbevelingen in een eindverslag dat hij op 9 mei aanbood aan staatssecretaris Vivianne Heijnen. Haar reactie: “Ik vind dat we in Europees verband aan de slag moeten met zijn aanbevelingen. Dat vraagt nauwe samenwerking en het lef om door te zetten. Een aantal Europese collega’s heb ik al gesproken met anderen staan ontmoetingen op de agenda.”
Europese verbindingen als basis
Wim van de Camp reisde het afgelopen jaar onder meer met de Klimaattrein naar Glasgow en met de Connecting Europe Express van Bentheim via Amersfoort, Amsterdam, Rotterdam en Roosendaal naar Antwerpen. Hij sprak op verschillende bijeenkomsten over de toekomst van het Europese spoor en lobbyde in Brussel voor internationaal spoorvervoer.
Tip
Van de Camp heeft nog een concrete tip: “Het zou goed zijn als de treinverbindingen tussen de grote Europese steden de basis zouden vormen van alle dienstregelingen in Europa. Nu worden die verbindingen pas als laatste ingepast in de nationale dienstregelingen waardoor er maar beperkte ruimte voor de internationale lijnen is en de kans op vertragingen toeneemt. Maar als je met de internationale verbindingen begint en daarna de nationale intercity-verbindingen inpast en dan de rest, krijg je een veel aantrekkelijker internationaal aanbod. Dit vraagt wel echt een andere manier van denken en het is de vraag of dit tot stand kan komen zonder ingrijpen vanuit de Europese Commissie.”

Wim van de Camp overhandigde op 9 mei zijn eindrapport aan staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW
Meer artikelen met dit thema
Subsidie voor de Nightjet was niet onwettelijk
17 mei om 16:46 uurIn 2019 stelde de overheid 6,7 miljoen euro subsidie beschikbaar voor de internationale nachttreinverbinding…
Thales implementeert ERTMS Centraal Veiligheidssysteem voor ProRail
17 mei om 15:39 uurProRail heeft Thales de opdracht gegund om haar European Rail Traffic Management System (ERTMS) Central Safety…
Trein-vliegtuig-discussie mist nuance
17 mei om 14:48 uurMomenteel is de trein op alle punten duurzamer dan het vliegtuig, stelt lector duurzame logistiek Paul Peeters…
Stationschefs kunnen zelfsturend alternatief zijn bij computerstoringen
16 mei om 16:22 uurBij massale treinuitval als gevolg van computerstoringen tijdelijk overstappen op spoorboekloos rijden tussen…
NS erkent: te weinig personeel voor dienstregeling
12 mei om 15:12 uurNa een extra beroep op personeelsleden om de geplande treinen te kunnen laten rijden, geeft NS nu toe dat er te…
Siemens en Deutsche Bahn ontwikkelen waterstoftrein met opslagtank-aanhanger
5 mei om 15:13 uur‘H2goesRail’. Zo heet het Duitse project voor de ontwikkeling van waterstofsystemen voor het spoor. Het eerste…
Een kijkje in de keuken bij…de ov-adviseurs van Goudappel
3 mei om 16:02 uurWie zijn de mensen die het ov in Nederland draaiende houden? Dit jaar gaat OV-Magazine op onderzoek uit. Deze…
TUI gaat nachttreinen aanbieden
3 mei om 13:52 uurReisorganisator TUI gaat in Nederland treinreizen aanbieden naar zes Europese steden. Daarvoor gaat de…
Eens met wim van de camp.al heel lang bepleit hij int spoorvervoer. Maar steeds zijn nationale belangen die dit tegenhouden. Frankrijk heeft dit wel goed op orde. Ook met zwitserland, Oostenrijk is het goed zaken doen maar Duitsland en belgie dus weer niet. Ook de overkoepelende eu treinorganisatie verkeert in een diepe winterslaap.
Ingediend door Ronald van onselen op vr, 13/05/2022 - 20:33
Reactie toevoegen