Daimler Buses, jarenlang marktleider in de dieselindustrie, wil de elektrische bussenmarkt veroveren. Volgens Joost van der Bijl, CEO van de Nederlandse Daimler Buses-importeur EvoBus, is het hoog tijd om de eCitaro de Nederlandse ov-markt op te brengen. “Onze bussen onderscheiden zich in betrouwbaarheid, comfort en veiligheid.”
‘De meerwaarde van EvoBus wordt gezien’
Joost van der Bijl is geen onbekende in de ov-wereld. Hij werkte achtereenvolgens bij Connexxion, Qbuzz en Abellio en uiteindelijk als NS-regiodirecteur Noordoost. Daarbij begeleidde hij menige bid. Sinds 1 januari 2020 zit hij aan de andere kant van de onderhandelingstafel en verkoopt hij juist bussen. “De rode draad is dat ik deals maak, dat heb ik altijd gedaan en dat vind ik leuk. Dat doe ik door te kijken naar wat de gemeenschappelijke belangen zijn en de vraag achter de vraag te achterhalen.”
Hij besloot allereerst te investeren in zijn organisatie. Zo draaide hij onder meer op alle afdelingen een dag mee. “Ik wil exact begrijpen hoe processen lopen en als ik de medewerkers kan uitdagen nóg beter te worden in wat ze doen, maakt me dat trots.”
Logische stap
Joost van der Bijl: “Dingen die ze in de rest van de wereld nog spannend vinden of die niet kunnen, kunnen in Nederland wel. Daarom moeten wij er ook een schepje bovenop doen.”
In 2019 bracht Daimler de eerste elektrische Mercedes-bus op de markt: de eCitaro. Aan Van der Bijl om daarmee de Nederlandse markt te veroveren. Zijn ov-achtergrond is zeker van meerwaarde. “Ik weet hoe vervoerders denken als ze aanbestedingen en bids indienen en denk te begrijpen waarom vervoerders bepaalde voertuigen willen en concessieverleners bepaalde mobiliteitsconcepten voor ogen hebben.”
“Sceptici zeggen: ‘Je hebt de elektrische markt vier jaar lang gemist’. We stonden inderdaad niet vooraan wat betreft innovatie. Maar we hebben de bus lang doorontwikkeld en nu zijn we zover. Dit is het moment om ervoor te gaan.”
Betrouwbaarheid, veiligheid en comfort
Volgens de EvoBus-CEO staan betrouwbaarheid, comfort en veiligheid voorop bij de eCitaro, waarvan eind dit jaar een gelede variant gelanceerd wordt. Daarnaast kunnen klanten rekenen op een grote aftersalesorganisatie: naast ondersteuning in een eventuele eigen werkplaats, zorgen acht werkplaatsen van EvoBus zelf voor een landelijke dekking.
“Door de Duitse gründlichkeit weet je bij ons dat je een state-of-the-art en betrouwbare bus krijgt, die aan alle kwaliteitseisen voldoet. In Duitsland wordt meer geïnvesteerd in veiligheidssystemen dan in Nederland noodzakelijk is.” Voorbeelden zijn front-bescherming bij een aanrijding, SideGuard Assist en Preventive Brake Assist. Om de risico’s voor reizigers te beperken, zijn de hoogvolt componenten buiten het interieur geplaatst.
Steeds meer klanten zien deze voordelen in, want inmiddels zijn ruim 600 eCitaro’s in Europa verkocht. Momenteel rijdt één bus buiten de dienstregeling roulerend met Nederlandse vervoerders mee, zodat buschauffeurs alvast kunnen wennen. “We krijgen positieve en waardevolle feedback van buschauffeurs die proefrijden. De bus zit comfortabel met een versnellingsregeling. Dat ervaart de passagier ook - een groot pluspunt.”
Bijzondere rol
Volgens Van der Bijl speelt EvoBus een bijzondere rol binnen het Daimler-concern. “Nederland loopt wereldwijd voorop in e-mobility. Dingen die ze in de rest van de wereld nog spannend vinden of die niet kunnen, kunnen in Nederland wel. Daarom moeten wij er ook een schepje bovenop doen. Vanuit Daimler wordt de meerwaarde van EvoBus zeker gezien.”
Dit artikel is eerder verschenen in OV-Magazine 3-2020. Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem contact op of neem een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
Elektrificatie busvervoer heeft invloed op toegankelijkheid
11 sep om 14:19 uurIn het Nederlandse ov is vrijwel elke bus een gelijkvloerse lagevloersbus. Dat verhoogt de toegankelijkheid…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug om 11:16 uurDat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul om 09:45 uurDe Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Qbuzz gekozen voor busvervoer Zuid-Holland Noord
6 jul om 13:12 uurQbuzz wint busconcessie Zuid-Holland Noord en verzorgt komende 13 jaar het busvervoer in regio's Holland…
Bus rapid transit slaat nieuwe weg in
30 jun om 11:23 uurNaast lightrail wordt ook Bus rapid transit (brt) steeds meer geïntegreerd in modellen om de toekomst van het…
Autonoom vervoer krijgt vorm in Rotterdam
14 jun om 09:00 uurAan de oevers van de Maas, op een industrieterrein precies tussen Rotterdam en Schiedam, trekt een oudere…
Beperkte bereikbaarheid in beeld
11 mei om 09:15 uurVoor veel mensen in Nederland is bereikbaarheid vanzelfsprekend. Even op de fiets stappen om boodschappen te…
FlixBus mag nachtlijn starten op A'dam Centraal
8 mei om 17:17 uurLangeafstandsbusvervoer FlixBus startte 11 mei de dagelijkse nachtlijn N75 naar Berlijn vanaf de IJzijde op…
Reactie toevoegen