‘Bleizo markeert uitbreiding RandstadRail’

‘Bleizo markeert uitbreiding RandstadRail’

De eerste paal voor station Bleizo is maandag geslagen. Wethouder Marc Rosier van Zoetermeer ziet het station als eerste stap in de verdere uitbreiding van RandstadRail.

Met het eerste beton is de bouw begonnen van het viaduct over de A12, de nieuwe ov-knoop op de grens van Zoetermeer en de gemeente Lansingerland. Aan de zuidzijde van het viaduct komt een nieuw treinstation. Op het viaduct komt de RandstadRail-halte van het doorgetrokken Oosterheemtracé.

Het viaduct verbindt vanaf december 2018 alle vervoerwijzen bij Zoetermeer en Lansingerland: trein, light rail, bus, auto en fiets. Het weidelandschap ten noorden en ten zuiden van de A12 wordt met een groene laan over het viaduct met elkaar verbonden.

Wethouder Rosier: “Onze ambitie is om RandstadRail verder uit te rollen tussen Rotterdam The Hague Airport, Zoetermeer en Leiden. Ook gaan we onderzoeken hoe we het NS-spoor beter kunnen benutten door er fijnmazige lightrail-verbindingen overheen te laten rijden. Het aantal reizigers van RandstadRail overtreft al ruimschoots de prognoses die we hadden voor 2020. Met deze uitbreidingen voorzien we in een groeiende behoefte aan openbaar vervoer en light rail in het bijzonder.”

De plannen voor de investeringen in het regionale ov na 2018 worden vastgelegd in het Investeringsprogramma ‘Investeren in vernieuwen’ van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en uitgewerkt in de Netwerkvisie RandstadRail.

Lees ook: Akkoord over station Bleizo

Klik op de fotootjes hieronder voor een vergroting.

Station Bleizo.

Station Bleizo.

Busplein, noordzijde.

Busplein, noordzijde.

RandstadRailhalte, zuidzijde.

RandstadRailhalte, zuidzijde.


 
 
 
 
 
 
 
 

2 reacties

  1. U.A. Cazius
    4 november 2016 om 15:40

    Mijne dames en heren,
    Als ik de schets van het nieuwe BleiZo-station als uitgangspunt neem dan mis ik:
    a) P+R-ruimte voor een vlotte overstap van automobilisten uit de richting Gouda op NS-Sprinter en RandstadRail en bus.
    b) De aansluiting van de ZoRo-baan op BleiZo.
    c) partiële spoorverdubbeling ter hoogte van BleiZo (Geen IC-stop).
    d) Bus moet ook bovenop eindigen (anders te grote loopafstanden).
    e)

  2. René Wouters
    24 juli 2017 om 13:19

    Wat is het voordeel voor de inwoners van de gemeente Bleiswijk? Komt er ook een busverbinding vanuit Bleiswijk naar het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer?

Lees ook