Van spitsmijden naar sociale mobiliteit

Van spitsmijden naar sociale mobiliteit

door in rubriek decentraal
Reacties uitgeschakeld voor Van spitsmijden naar sociale mobiliteit

Het regelen van spitsmijden is niet langer de core business van De Verkeersonderneming in Rotterdam. De koers gaat richting Mobility as a Service, als het aan programmamanager Hans Stevens ligt.

Met het haar in een knot ziet Hans Stevens er niet uit als de doorsnee ambtenaar die al meer dan 25 jaar in Rotterdam werkt. Eerst bij de gemeente als ontwerper van infrastructuur. Daarna als manager verkeer en vervoer en vanaf 2008 als programmamanager mobiliteitsmanagement bij De Verkeersonderneming, het samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam. Gepokt en gemazeld in mobiliteitsmanagement trekt Stevens nu de lijn door naar Mobility as a Service. Wat hem betreft is de sociale rol van mobiliteit aan de beurt.

De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht om de hinder te bestrijden tijdens de verbreding van de A15 richting de haven. Stevens: “De A15 is de levensader voor de haven en de Maasvlakte. Ons verkeersprogramma was erop gericht het verkeer beter te laten doorstromen. Doelstelling was 20 procent minder verkeer in de spits. Dat hebben we ook gehaald, vooral met het belonen van spitsmijden.”

Niet alles pakte goed uit. “We hadden op een gegeven moment buslijn 113 naar de haven

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook