Waterstofbus richting rendement batterijbus
dossier ZE2025

Waterstofbus richting rendement batterijbus

Wanneer ontworstelt de waterstofbus zich van subsidie en wordt het voertuig een serieuze kandidaat om bussen schoon te maken? Volgens de pleitberzorgers duurt het niet lang meer. “We staan aan de vooravond van de doorbraak.” En: “Over vijf tot tien jaar is waterstof net zo economisch als een batterijbus.”

Nee, dit is niet de derde waterstofhype waarmee we nu te maken hebben, bezwoer consultant Marc Jager van Royal Haskoning DHV onlangs tijdens de opening van het nieuwste waterstofstation van Nederland in Delfzijl. Immers, twee keer stond de brandstofcel, waarbij waterstof wordt omgezet in elektrische energie, op doorbreken. In de jaren zeventig tijdens de oliecrisis en rond de eeuwwisseling, aangejaagd door het Kyoto-protocol en het boek The Hydrogen Economy van Jeremy Rifkin. Beide keren bleef een doorbraak uit. De technologie was simpelweg te duur.

Dat het nu niet anders dan een succes kan worden, heeft te maken met de omstandigheden. Goed, de technologie is nog steeds te duur om economisch uit te kunnen, maar de omstandigheden zijn nu urgenter. “We zitten midden in de energietransitie en daar hebben we waterstof bij nodig”, aldus Jager. Waterstof biedt immers de mogelijkheid om duurzaam opgewekte energie via elektrolyse op te slaan in waterstof. De

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook