Koudwatervrees voor ketenconcessie
dossier Aanbesteden

Koudwatervrees voor ketenconcessie

Bedenk als ov-autoriteit wie regie voert over ketendiensten die aansluiten op ov, zoals deelauto’s, deelfietsen en deeltaxi’s. Breng als overheid je infrastructuur voor zulke diensten op orde. Spreek het samenspel met de vervoerder af. En ga er vanuit dat je voor ketenmobiliteit meer moet regelen dan voor ov. De lessen van de eerste ketenconcessies.

Foto’s: Maurits van den Toorn

De concessie Amstelland-Meerlanden is de eerste ketenconcessie van Nederland. Zoals bijna elke nieuwe ov-concessie nu een zero-emissieconcessie is, zo is de gedachte dat elke nieuwe concessie meteen een ketenconcessie wordt. Dat is niet zo. Er heerst koudwatervrees voor de ketenconcessie. Ov-autoriteiten worstelen met de vraag waar ze de regie leggen: bij zichzelf of de vervoerder? En kost meer keten ook meer geld?

AML de eerste
De Vervoerregio Amsterdam is de eerste ov-autoriteit die een ketenconcessie uitvroeg. Connexxion is de eerste vervoerder die hem binnensleepte. Amsterdam heeft ervoor gekozen om de regie over de keten in Amstelland-Meerlanden (AML) bij de vervoerder te leggen. Die ontwikkelt het ov toch al, heeft de connectie met de klant en kan losse schakels sneller aaneen smeden dan een overheid. Een nadeel van die keuze is dat je als ov-autoriteit van tevoren niet precies weet wat

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook