Zuid-Holland stimuleert markt tot innovatie

Zuid-Holland stimuleert markt tot innovatie

De provincie Zuid-Holland heeft een begin gemaakt met zero-emissievervoer in Dordrecht en Leiden. De provincie laat daarbij vooral de markt zijn werk doen, vertelt ov-adviseur Marcel Scheerders. Waterstof lijkt een serieuze pijler te worden onder het provinciale ZE-beleid. Deze zomer zet Connexxion vier waterstofbussen in, met de brandstofcelunit in een aanhangwagen.

Om vervoerders en fabrikanten te stimuleren tot zero emissie, neemt de provincie volgens Scheerders meerdere maatregelen: “Innovatie maakt deel uit van de aanbestedingseisen. En voor de zittende vervoerders nemen we zero emissie mee in afspraken over concessieverlenging.” Karin Harmsen, beleidsmedewerker Mobiliteit en Milieu, vult aan: “Het kunnen belonen met concessieverlenging is een goede stimulans gebleken.”

‘In ruil voor aanvullende investeringen kunnen we het vervoercontract met maximaal zeven jaar verlengen’

Zo ging dat bijvoorbeeld in Leiden, dat binnen de concessie Zuid-Holland Noord (ZHN) valt. Arriva rijdt daar sinds december 2012 en aanvankelijk zou de concessie in 2020 aflopen. “Maar omdat Arriva in maart is begonnen met de inzet van 23 Volvo-batterijbussen, hebben we dat beloond met een verlenging tot december 2022. Dan kan de vervoerder de investering terugverdienen.”

In Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem (DMG, voorheen DAV) rijdt Qbuzz sinds april met 37 Ebusco’s een volledig elektrische stadsdienst van Dordrecht. De concessie

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook