Pier Eringa neemt deze maand afscheid als president van de Europese vereniging van infrabeheerders EIM. Dat bevestigt hij aan OV-Magazine.
Pier Eringa stopt als president EIM
Als topman van ProRail werd Eringa in november 2017 benoemd tot president van de EIM. Nadat hij bij ProRail stopte en op 1 september 2019 startte als CEO van Transdev Nederland, hing een vertrek bij de 'club van Europese ProRails' dan ook in de lucht.
In zijn huidige functie kan hij niet aanblijven als voorzitter van de Europese infrastructuurmanagers, bevestigt hij. “Daarvoor moet je CEO van één van de leden van de EIM zijn. En dat ben ik nu niet meer. Dus dat moet een andere CEO van een Europese infrabeheerder gaan doen. Binnen enkele weken neem ik afscheid.” Wie Eringa bij de EIM opvolgt, is nog niet bekend. Maar het zal geen Nederlander zijn, weet hij.
Busbranche
Bij Transdev (rijdend onder de namen Connexxion en Hermes) ligt zijn focus op de bus. Of hij ook ambities heeft om de bestuurder te worden van een Europese organisatie binnen de busbranche, zoals UITP, weet hij nu nog niet. “Dat moet ik nog ontdekken. Voorlopig kan ik wel vooruit met Transdev Nederland, geef me eerst eens tot januari de tijd om deze organisatie nog beter te leren kennen.”
Meer lezen?
Het hele interview met Pier Eringa leest u in de volgende editie van OV-Magazine, die in december verschijnt. Hier gaat hij in op zijn ongeplande vertrek bij ProRail, zijn ambities bij Transdev Nederland en zijn persoonlijke ambities.
Wilt u het magazine ontvangen? Word dan abonnee.

© Stefan Verkerk
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Transdev heeft vanaf 2000 de ambitie gehad om de tram als comfortabel en ruimtelijk structureel vervoermiddel binnen 30 Franse steden en op internationaal niveau te realiseren. Die aanjagende rol wordt steeds meer overgenomen door Keolis. De focus van Eringa ligt bij Transdev op de bus. Als innovator binnen het openbaar vervoer is de rol van Transdev gaandeweg uitgespeeld. Dat geldt evenzo voor Eringa, die zich gaat focussen op een secundair vervoermiddel van een lagere allure: de bus.
Ingediend door Eduard de Jong op za, 09/11/2019 - 12:43
Reactie toevoegen