Start aanbesteding Zaanstreek-Waterland
De huidige concessies voor het busvervoer in de concessies Zaanstreek en Waterland lopen in december 2021 af. In 2018 besloot de Vervoerregio Amsterdam dat deze concessies bij afloop samen te voegen tot één concessie Zaanstreek-Waterland.
Zero emissie
In het programma van eisen staat onder meer dat er een vergaande transitie komt naar zero emissie vervoer. 80 procent van de bussen moet bij aanvang van de concessie rijden zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Openbaarvervoerbedrijf EBS nam november vorig jaar al 10 elektrische bussen in gebruik in de regio Waterland. Daarmee heeft de vervoerder niet gewacht tot de start van een nieuwe concessie, zoals vaak gebeurt bij het duurzamer maken van het ov.
Om de uitrol van zero emissie mogelijk te maken, bereidt de Vervoerregio samen met de netbeheerder en tien betrokken wegbeheerders acht laadlocaties voor, vertelde projectleider Sanne van Breukelen afgelopen donderdag 31 oktober op de Zero Emissie Conferentie. “Daar hebben we twee jaar voorbereidingstijd voor ingecalculeerd. De nieuwe vervoerder kan het in de bieding meenemen, maar dat laten we aan de vervoerder”, vertelde Van Breukelen. De Vervoerregio geeft de markt de vrijheid om zelf te innoveren, maar rekent vooral op batterij-elektrische bussen: 240 stuks in totaal.
Aanvankelijk was het idee om vanaf de start met een volledige zero emissie vloot te gaan rijden. "Wat mij betreft wordt Zaanstreek-Waterland de eerste concessie in Nederland die volledig zero emissie van start gaat”, zei Peter de Winter, teamleider Openbaar Vervoer bij de Vervoerregio Amsterdam, vorig jaar in OV-Magazine. Het doel is nu om in 2025 met een 100 procent emissievrije busvloot te rijden.
Mobiliteitsmakelaar
De nieuwe concessiehouder wordt daarnaast uitgedaagd om het combineren van vervoerwijzen te vergemakkelijken en aan te sluiten bij de landelijke ontwikkelingen op het gebied van Mobility as a Service (MaaS). De vervoerder wordt gevraagd de rol van mobiliteitsmakelaar in te vullen, oftewel te zorgen voor afstemming van diensten met andere partijen, vervoerders en andere concessiehouders.
Meer artikelen met dit thema
Grenzeloos financieren van ZE bus
19 aug om 13:40 uurIn Nederland zijn we ‘klaar’ met de transitie naar Zero Emissie (ZE) bussen, zeg ik met een knipoog. Vanaf 2025…
Van nieuwkomer tot gevestigde partij
8 aug om 10:10 uurIn iets meer dan tien jaar tijd is EBS uitgegroeid van een relatief onbekende nieuwkomer tot een gevestigde…
Betere bussen voor Brussel
25 jul om 12:05 uurMIVB, de vervoerder in het Brusselse gewest, heeft sinds begin dit jaar een aantal elektrische Daimler eCitaro’…
Bus zonder bestuurder
24 jul om 16:12 uurAutonoom vervoer lijkt al jaren dé belofte voor de toekomst, maar in de vorm van autonoom rijdende bussen met …
Doorbraak op het spoor: vakbondsleden CNV keuren cao-voorstel goed
14 jul om 12:00 uurEr is een doorbraak op het spoor: leden van vakbond CNV hebben maandagochtend ingestemd met het eindbod van NS…
GVB start aanbesteding aanschaf 78 nieuwe trams
10 jul om 09:50 uurDe Vervoerregio Amsterdam heeft aan het GVB opdracht gegeven om te starten met de aanbesteding voor de aanschaf…
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
ook nu weer een vervoer samen werking nog steeds niet voldoen zo als in Rotterdam en Dordrecht;het ver voer over water tussen de wijde steden van af het centrum Zaanstad en het centrum amsterdam dan is is er openbaar vervoer tussen het hele gebied maar blijkbaar ontbreekt de moet van het vervoer regio, helaas weet ik het werk als oud medewerker van het openbaar vervoer in amsterdam,
erg martin Elsman
Ingediend door martin Elsman op vr, 14/01/2022 - 18:27
Reactie toevoegen