Qbuzz wint busconcessie Zuid-Holland Noord en verzorgt komende 13 jaar het busvervoer in regio's Holland Rijnland en Midden-Holland. De gunning gaat gepaard met een omzet van ruim 1 miljard euro, waarbij Qbuzz de voorkeur kreeg boven concurrenten Arriva, EBS en Transdev. De start van de concessie is gepland voor december 2024.
Qbuzz gekozen voor busvervoer Zuid-Holland Noord
Gerrit Spijksma, CEO Qbuzz: “Wij zijn erg blij met deze gunning. Het is de bevestiging van het vertrouwen dat we samen met provincie Zuid-Holland de ontwikkeling van het openbaar vervoer een boost gaan geven. En de kroon op het werk van vele Qbuzz-collega’s. Vanuit onze huidige concessies was er grote betrokkenheid en input bij de realisatie van onze plannen voor Zuid-Holland Noord. Vol enthousiasme starten we onze voorbereidende werkzaamheden om in december 2024 de concessie over te nemen.”
Belangrijke voordelen voor de reiziger
De concessie Zuid-Holland Noord biedt volop kansen voor de groei van het openbaar vervoer. Met het aanbod van Qbuzz krijgen inwoners en bezoekers onder andere:
- Volledig fossielvrij busvervoer vanaf de start van de concessie;
- Meer reismogelijkheden op alle R-net lijnen in de concessie;
- Nieuwe en meer rechtstreekse verbindingen;
- Betere aansluitingen tussen bussen onderling en op de treindiensten in de regio;
- Meer comfort door meer én luxere zitplaatsen;
- Meer bestemmingen beter bereikbaar door middel van deelfietsen;
Gedeputeerde Frederik Zevenbergen: "Ik ben blij dat we de komende dertien jaar meer bussen op de weg zetten, en dat het ook nog eens emissieloze bussen vanaf de start zijn", zegt de Zuid-Hollandse gedeputeerde Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer). "Het vervoersaanbod stijgt flink ten opzichte van nu. Door onze inzet op nieuwe technieken en innovatie voor zero-emissievervoer helpt dit de provincie om de klimaatdoelen te halen. Ook maken we een flinke verbetering qua toegankelijkheid voor reizigers met een beperking."
Meer artikelen met dit thema
Grenzeloos financieren van ZE bus
19 aug om 13:40 uurIn Nederland zijn we ‘klaar’ met de transitie naar Zero Emissie (ZE) bussen, zeg ik met een knipoog. Vanaf 2025…
Van nieuwkomer tot gevestigde partij
8 aug om 10:10 uurIn iets meer dan tien jaar tijd is EBS uitgegroeid van een relatief onbekende nieuwkomer tot een gevestigde…
Betere bussen voor Brussel
25 jul om 12:05 uurMIVB, de vervoerder in het Brusselse gewest, heeft sinds begin dit jaar een aantal elektrische Daimler eCitaro’…
Bus zonder bestuurder
24 jul om 16:12 uurAutonoom vervoer lijkt al jaren dé belofte voor de toekomst, maar in de vorm van autonoom rijdende bussen met …
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
Langeafstandsbus is ondergewaardeerd door negatief imago
27 mei om 08:55 uurDe langeafstandsbus is voor veel Nederlanders een blinde vlek. Zo’n dertig…
Faillissement dreigt opnieuw voor Ebusco
30 apr om 11:51 uurEbusco, de Nederlandse producent van elektrische bussen, bevindt zich opnieuw in een kritieke financiële…