Amsterdam breidt vloot van elektrisch bussen verder uit

Artist impressie van de nieuwe elektrische Citea die GVB bestelt bij VDL
GVB bestelt 84 nieuwe elektrische bussen bij VDL. Deze 100 procent elektrisch aangedreven bussen worden vanaf 2023 in Amsterdam ingezet. Volgens dit aanbestedingscontract mag GVB nog eens 124 bussen bijbestellen bij VDL. Het aanbestedingstraject heeft ongeveer een jaar in beslaggenomen. Vanaf nu is er nog een jaar nodig voor de levering van de eerste bussen en de benodigde laadinfrastructuur.
Redactie
VDL Bus & Coach levert 30 gelede nieuwe generatie VDL Citea’s van het type LF-181 en 54 VDL Citea’s van het type LF-122. De busbouwer wordt ook verantwoordelijk voor het aanbrengen van de laadpalen voor de bussen. GVB rijdt sinds eind 2019 met elektrische bussen. Momenteel er rijden al 44 en in de zomerperiode stromen er nog 31 extra in, waardoor het totaal aantal elektrische bussen uitkomt op 75. Met de nieuwe bestelling zal in 2023 de meerderheid van de vloot uit elektrische bussen bestaan. De bussen van deze bestelling moeten vanaf medio 2023 gaan rijden op de lijnen 37, 38, 41, 44, 47, 49, 62 en 63.
Routekaart Amsterdam Klimaatneutraal 2050
Amsterdam maakt onder meer met deze bestelling werk van het verder reduceren van CO2-uitstoot in de stad. De gemeente heeft hiervoor de ‘Routekaart Amsterdam Klimaatneutraal 2050’ ontwikkeld. Amsterdam vermindert in 2025 haar CO2-uitstoot met 5%, in 2030 met 55% en in 2050 met 95% in vergelijking met de uitstoot in 1990. Onderdeel van deze ambitie is dat GVB in 2025 volledig uitstootvrij busvervoer levert. GVB, Vervoerregio en gemeente Amsterdam hebben daarover Zero-Emissie-Transitie-afspraken gemaakt.
Financiering
Voor deze order en onder meer ook de vervanging van metro’s heeft GVB in 2019 een lening afgesloten, waarbij de Vervoerregio zich garant heeft gesteld en de kapitaallasten draagt. Daarnaast draagt de Europese Unie bij de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen en het Rijk via de regeling Demonstratie Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI).
Innovatie
Nieuw aan de te leveren Citea-bussen zijn batterijen in de vloer, een composiet zijwand uit één stuk, slim energiemanagement, een uitgekiend klimaatsysteem en een ergonomische chauffeursomgeving. Daarnaast bestaat het productengamma uit vier lengtevarianten en vijf types. Ook is de range van de nieuwe generatie Citea’s verbeterd.
Meer artikelen met dit thema
‘Energiehubs gaan over organisatiestructuren’
20 mrt om 15:33 uurOm de energietransitie te versnellen zijn energiehubs potentieel interessant, denkt duurzaamheidsdirecteur…
VDL onderzoekt hergebruik busbatterijen
14 mrt om 10:20 uurVDL Bus & Coach en energiebedrijf RWE geven batterijen uit de 43 VDL-bussen die sinds 2016 in Eindhoven…
Brandveiligheid staat voorop bij Volvo Bus
7 mrt om 09:02 uurVolvo Bus ontwikkelt in een eigen laboratorium batterijsystemen voor zijn elektrische bussen en besteedt…
ACM brengt nieuwe Arriva-lijnen stap dichterbij
6 mrt om 11:43 uurArriva is een stap dichterbij toetreding tot het hoofdrailnet in 2025, waar NS momenteel nog alleen rijdt. De…
NS verkoopt Britse tak Abellio na 20 jaar
6 mrt om 11:28 uurNS heeft na twintig jaar de Britse tak van spoordochter Abellio verkocht aan het Britse management. De…
CaetanoBus vertrouwt op waterstof
2 mrt om 15:09 uurZo'n anderhalf jaar geleden betrad het Portugese busbedrijf CaetanoBus, onder het merk Toyota Caetano, de…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb om 12:17 uurDe eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Daimler optimaliseert digitale serviceverlening
30 jan om 09:59 uurDaimler Buses breidt de digitale serviceverlening verder uit richting vervoerders. Het bedrijf ging daarvoor…
Reactie toevoegen