BBB: ‘Omslag nodig in hoe we ov organiseren’
Tijdens het Grote OV-verkiezingsdebat op dinsdag 7 november gaan diverse kandidaat-Tweede Kamerleden in gesprek over het toekomstige ov. Eén van hen is Claudia van Zanten, kandidaat namens de BoerBurgerBeweging (BBB). Zij stelt zich voor.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met de Vervoerregio Amsterdam.
Je woont zelf in de regio Amsterdam, reis je vaak met het ov? En wat is jouw indruk van het ov-netwerk?
Ik woon in Amsterdam-Zuid en werkte enkele jaren bij het Openbaar Ministerie op het IJdok, vlakbij station Amsterdam Centraal. Ik reide elke dag met de Noord/Zuidlijn, er is immers geen snellere manier. Voor de komst van de Noord/Zuidlijn duurde het een heel stuk langer om vanuit Zuid naar het centrum te reizen, maar nu sta ik in 8 minuten op het Rokin, middenin het centrum. Deze metrolijn is een aanwinst voor de stad en ik hoop ook dat we de Noord/Zuidlijn in de toekomst kunnen doortrekken naar Hoofddorp.
Ik heb de afgelopen anderhalf jaar gewerkt als freelance tekstschrijver en woordvoerder en had opdrachtgevers op verschillende plekken in het land. Eerder dit jaar deed ik bijvoorbeeld een klus in Wassenaar. Met het ov ben ik twee uur onderweg en moet ik verschillende keren overstappen. Met de auto doe ik er van deur tot deur iets langer dan 30 minuten over; dan is de keuze voor de auto snel gemaakt.
Wat is je favoriete vervoersmiddel?
Ik heb geen voorkeur voor een specifiek vervoersmiddel. Het belangrijkste is dat ik zo snel en betrouwbaar mogelijk op mijn bestemming kom, of dat nu met de fiets, auto, trein, tram of metro is. Ik zoek altijd naar de beste optie voor een specifieke reis, zowel qua snelheid als comfort.
Welke veranderingen zijn er volgens jou en BBB nodig om het ov in Nederland een impuls te geven?
Alle regio’s in Nederland moeten goed bereikbaar zijn. Door het verschralen van de voorzieningen (waaronder het ov) in de provincies, trekken veel jonge mensen naar de Randstad toe. Hierligt nu een hele grote opgave om voldoende woningen te bouwen en de infrastructuur in te richten op deze groei.
Zorg in de eerste plaats dat de voorzieningen overal in Nederland op orde zijn, zodat de noodzaak om te verplaatsen wordt beperkt. Zet vervolgens in op goede fysieke infrastructuur en maak haast met het ontwikkelen van belangrijke knooppunten als het Zuidasdok, zodat er meer (internationale) treinverbindingen kunnen komen en er betere doorstroom is op wegen.
Nu is het in dunbevolkte gebieden natuurlijk niet nodig om een metronetwerk aan te leggen, maar daar is wel veel behoefte aan maatwerk, zoals kleinschalig openbaar vervoer, kleine busjes en vervoer op afroep. Er is een omslag nodig in de manier waarop we het ov organiseren.
Wat wil je bereiken in Den Haag?
Op gebied van mobiliteit is dat het beter bereikbaar maken van alle regio’s in Nederland en de verkeersveiligheid verbeteren. We staan voor grote uitdagingen als het gaat om klimaat, maar je kunt pas van mensen vragen de auto te laten staan als er een goed alternatief is.
Dankzij vervoersmiddelen en infrastructuur kunnen we met elkaar in contact blijven. Ik heb veel vrienden en familie buiten de stad, zij wonen soms in hele kleine dorpen. Daar kom je nu niet zonder auto en zij komen niet buiten het dorp zonder auto. In de stad zie je regelmatig ouderen die mantelzorg nodig hebben. Ze hebben dan wel familieleden die voor hen willen zorgen, maar door gebrek aan goed ov of (betaalbare) parkeerplaatsen komen zij amper de stad nog in. We hebben behoefte aan een langetermijnvisie op alle vormen van vervoer, zodat we straks slim, schoon, vrij én veilig kunnen reizen door het hele land.
Het Grote OV-verkiezingsdebat vindt plaats op dinsdag 7 november in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Het event is ook via de livestream te volgen. Meer informatie vind je hier.
Meer artikelen met dit thema
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Provincie Noord-Brabant maakt bushaltes rookvrij
3 jul om 11:29 uurNog voor het einde van dit jaar zal de provincie Noord-Brabant alle bushaltes rookvrij maken. Bezoekers worden…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
Kennis van betrokkenen cruciaal bij aanpak vervoersarmoede
21 jun om 06:51 uurHet Nederlandse ov-systeem richt zich op het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van…
HTM presenteert nieuwe elektrische bussen
20 jun om 15:55 uurHTM-directeur Jaap Bierman en Daimler-directeur Joost van der Bijl (Daimler Buses Nederland) hebben samen de…
ILT: Zorgen over Nederlandse spoorinfra blijven
13 jun om 10:07 uurElke vijf jaar publiceert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een rapportage over de fysieke kwaliteit…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…