De RET is begonnen met het aanpassen van alle toegangspoortjes voor het betalen met mobiel, barcode en bankpas. Dat zei algemeen directeur Pedro Peters van de RET vandaag tijdens zijn laatste nieuwjaarstoespraak.
Betalen met barcode en bankpas bij RET
Deze zomer start de RET met het betalen met barcode voor de metroreis naar het Luxor Theater. Theaterbezoekers die hun metrovervoer online bestellen, krijgen een barcode waarmee ze kunnen in- en uitchecken. Peters: “Na Luxor breiden we het betalen met barcode snel uit. Denk bijvoorbeeld aan Ahoy en Transavia op Rotterdam The Hague Airport. Bij je vliegticket ook gelijk je ov-reis regelen, handig voor alle bezoekers uit het buitenland.”
Binnenkort kunnen enkele duizenden klanten van Vodafone en KPN betalen met hun mobieltje bij de RET. Later dit jaar start een pilot waarbij de eerste reizigers in de metro van de RET en de trams van HTM kunnen betalen met hun bankpas. “Deze nieuwe betaalmethoden komen niet in plaats van, maar als extra keuze naast de OV-chipkaart om het ov zo makkelijk mogelijk te maken”, aldus Peters.
Peters vertrekt
Na een periode van 12 jaar als algemeen directeur van de RET gaat Pedro Peters op 1 juni 2017 met pensioen. Hij is tevreden over wat er is bereikt. “Voor de zevende keer op rij steeg de waardering van onze reizigers, het zwartrijderspercentage is historisch laag en het aantal reizigerskilometers groeit in 2017 verder met de Hoekse Lijn als metroverbinding. Vanaf dit jaar rijdt de RET met trams en metro’s zonder een euro overheidssubsidie voor de exploitatie. Daar hebben we jaren aan gewerkt en daar ben ik apetrots op.”
Het aantal reizigerskilometers bij bus en tram van de RET nam vorig jaar met 5 procent toe. De metro steeg slechts 1 procent, met name door de maandenlange werkzaamheden aan het nieuwe eindstation Den Haag Centraal. Metrolijn E kon hierdoor niet doorrijden tot het eindpunt. Nu het station is opgeleverd zal het aantal reizigers snel zijn hersteld, verwacht de RET.
Vanaf april wordt het spoor van de Hoekse Lijn omgebouwd tot metrolijn en verzorgt de RET het vervangende busvervoer. In september gaat de RET dan met metro’s rijden tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Peters: “Deze lijn is wel meteen de laatste investering. Het nieuwe kabinet zal ruimte moeten maken voor nieuwe investeringen.”
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen