Er komt voorlopig geen hogesnelheidstrein tussen Londen, Keulen en Frankfurt. Deutsche Bahn zet de verbinding in de koelkast vanwege 'veranderingen in het economisch klimaat'. Of dit door de Brexit komt, weigert het bedrijf te zeggen.
DB ziet voorlopig af van Londen - Frankfurt
Al jaren had DB plannen om een rechtstreekse HSL-verbinding in te leggen tussen twee van de grootste economische centra in Europa. Maar tegen de Britse krant The Independent laat de vervoerder nu weten dat de verbinding in de nabije toekomst niet op de agenda staat.
Begin dit jaar zei DB nog geïnteresseerd te zijn in zo'n verbinding en in 2020 te willen starten. In 2013 haalde de vervoerder nog de benodigde certificaten om gebruik te kunnen maken van de Kanaaltunnel en reed het eenmalig zelfs een ICE door de tunnel. De ICE zou Londen met Keulen kunnen verbinden in 3,5 uur. Frankfurt zou 4,5 uur sporen zijn.
Als reden voor het schrappen van de plannen geeft het bedrijf aan de concurrentie met prijsvechters in de luchtvaart niet aan te kunnen. Ook is er een technische reden, aldus DB: de ICE3, waarmee de dienst uitgevoerd had moeten worden, is niet toegelaten in België. De e320, waarmee Eurostar onder meer tussen Londen en Amsterdam rijdt, is dit overigens wel. Deze is op hetzelfde Siemens Velaro-platform gebaseerd.
Op dit moment is Eurostar de enige gebruiker die met HSL-treinen door de tunnel gaat. Van Londen rijdt het bedrijf (grotendeels in handen van de Franse spoorwegen) naar Parijs, Brussel en Amsterdam. In 2010 zag DB ook nog brood in een verbinding tussen Londen en Amsterdam. De trein zou dan in Brussel gesplitst worden in een deel voor Duitsland en een deel voor Nederland. Met Eurostar zou het DB dan rechtstreeks de concurrentie zijn aangegaan.
Meer artikelen met dit thema
RET neemt tweede serie zero emissiebussen in gebruik
17 mei om 14:47 uurIn Schiedam, Maassluis en Rotterdam rijden nu ook zero emissiebussen op lijnen die eerder nog werden bediend…
Daimler ziet toekomst in zero emissie
15 feb om 09:52 uurOverheden gaan de komende jaren investeren in gedegen en kwalitatieve zero emissiebussen, verwacht Joost van…
NS wil IC Brussel 40 minuten versnellen
14 feb om 10:45 uurNS onderzoekt onder het reizigerspanel van de vervoerder het animo om de Intercity Brussel met veertig minuten…
DB Regio en Alstom testen batterijtrein
25 jan om 11:55 uurDe regionale afdeling van vervoerder Deutsche Bahn (DB) en treinfabrikant Alstom zijn een proef gestart met een…
Gelderland reserveert 30 miljoen voor RegioExpres
13 jan om 15:12 uurEen spoorverdubbeling tussen Didam en Doetinchem-De Huet maakt de komst van de Achterhoekse RegioExpres…
NS gaat vaker en sneller naar Zeeland
10 dec 2021 3 minWerkplaats en twee bussen Arriva afgebrand
29 okt 2021De werkplaats van Arriva in Doetinchem en twee bussen zijn op 28 oktober afgebrand. Het gaat om een dieselbus…
Koning opent Ebuscofabriek in Deurne
29 okt 2021Koning Willem-Alexander heeft op donderdag 28 oktober de nieuwe fabriekshal van Ebusco in Deurne geopend. In de…
Reactie toevoegen