Gelderland reserveert 30 miljoen voor RegioExpres
Een spoorverdubbeling tussen Didam en Doetinchem-De Huet maakt de komst van de Achterhoekse RegioExpres mogelijk. Dit kan twintig minuten reistijdwinst opleveren voor reizigers tussen de Achterhoek en de regio Arnhem-Nijmegen. Het project moet 91 tot 133 miljoen euro gaan kosten, waarvan de provincie Gelderland er alvast 30 miljoen reserveert.
Dat blijkt uit een onlangs afgeronde verkenning door de provincie Gelderland. Hieruit kwam de inpassing van een tweede spoor tussen Didam en Doetinchem-De Huet als voorkeursalternatief uit de bus. De RegioExpres kan dat één keer per uur gaan rijden. Gelderland gaat nu beginnen met de planuitwerking voor de RegioExpres, dat ook onderdeel uitmaakt van het Toekomstbeeld OV 2040.
De spoorverdubbeling is gepland aan de zuidzijde van het huidige spoor, behalve op het stuk tussen Didam en overweg Zandweg. Voor station Wehl en Doetinchem-De Huet is een extra perron gepland, terwijl achter station Doetinchem-De Huet het aantal sporen van twee naar één gaat.
Hierdoor hoeft er geen nieuwe spoorbrug gebouwd te worden over de Oude IJssel. In totaal moeten elf overwegen veiliger worden gemaakt. Burgers hebben ook een bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de plannen.
Landelijke opgaven
Volgens de Gelderse gedeputeerde Jan van der Meer levert de twintig minuten reistijdwinst een betere aansluiting op vanuit de Achterhoek naar de Randstad en draagt dat bij aan landelijke opgaven op het gebied van verstedelijking, woningbouw én klimaat.
De komst van deze sneltrein is voor hem prioriteit, vertelde hij vorig jaar al eens: “We hebben in de Achterhoek de uitzonderlijke situatie van bevolkingskrimp én, tegelijkertijd, banengroei. Een sneltrein kan de reistijd met twintig tot dertig minuten verkorten. Dat kan mensen stimuleren om in de Achterhoek te gaan wonen.”
De huidige spoorlijn Arnhem – Winterswijk is één van de drukste regionale spoorverbindingen van Nederland en kan de verwachte reizigersgroei maar moeizaam aan, zo blijkt uit de Integrale Mobiliteitsanalyse van het Rijk. Wanneer de RegioExpres niet gaat rijden, dan wordt de drukte in de treinen in de ochtendspits zo groot dat niet iedereen op het gewenste tijdstip met de trein kan reizen. Als gevolg van extra woningbouw in Arnhem-Oost en de Liemers wordt een nog grotere reizigersgroei verwacht.
Kosten
Het project moet in totaal 91 tot 133 miljoen euro kosten, daar waar er eerder nog 107 tot 168 miljoen voor werd gerekend. De provincie heeft hiervoor 30 miljoen euro gereserveerd en rekent op een bijdrage van het nieuwe kabinet. Van der Meer hoopt in 2022 afspraken te kunnen maken met het Rijk, over de financiering van de planfase.
Meer artikelen met dit thema
Subsidie voor de Nightjet was niet onwettelijk
17 mei om 16:46 uurIn 2019 stelde de overheid 6,7 miljoen euro subsidie beschikbaar voor de internationale nachttreinverbinding…
Trein-vliegtuig-discussie mist nuance
17 mei om 14:48 uurMomenteel is de trein op alle punten duurzamer dan het vliegtuig, stelt lector duurzame logistiek Paul Peeters…
RET neemt tweede serie zero emissiebussen in gebruik
17 mei om 14:47 uurIn Schiedam, Maassluis en Rotterdam rijden nu ook zero emissiebussen op lijnen die eerder nog werden bediend…
Stationschefs kunnen zelfsturend alternatief zijn bij computerstoringen
16 mei om 16:22 uurBij massale treinuitval als gevolg van computerstoringen tijdelijk overstappen op spoorboekloos rijden tussen…
NS erkent: te weinig personeel voor dienstregeling
12 mei om 15:12 uurNa een extra beroep op personeelsleden om de geplande treinen te kunnen laten rijden, geeft NS nu toe dat er te…
Scheidend ambassadeur Europees Jaar van het Spoor: “Nu momentum voor de Internationale trein”
10 mei om 17:20 uur“Als we de Europese treinverbindingen willen verbeteren, moeten we niet blijven overleggen, maar doorpakken. Er…
Siemens en Deutsche Bahn ontwikkelen waterstoftrein met opslagtank-aanhanger
5 mei om 15:13 uur‘H2goesRail’. Zo heet het Duitse project voor de ontwikkeling van waterstofsystemen voor het spoor. Het eerste…
TUI gaat nachttreinen aanbieden
3 mei om 13:52 uurReisorganisator TUI gaat in Nederland treinreizen aanbieden naar zes Europese steden. Daarvoor gaat de…
Dat juich ik so wie so toe dat de trein vanuit Winterswijk vanaf Doetinchem als sneltrein verder gaat tot Arnhem ; dergelijke toepassing is ook vanuit Den Helder;eerst stoptrein en vanuit Alkmaar verder sneltrein
Ingediend door Kees Boer op ma, 17/01/2022 - 15:20
Reactie toevoegen