In Groningen en Drenthe wordt geïnvesteerd in schone voertuigen en de bijbehorende laadinfrastructuur, vertelt Sjouke van der Vlugt, beleidsmedewerker Stadsontwikkeling bij de gemeente Groningen.
Groningen heeft integrale ze-strategie
In deze provincies krijgt de waterstofeconomie een enorme impuls. Zo rijden er steeds meer vuilniswagens en bussen op waterstof. De benodigde waterstoftankstations voor de bussen kunnen ook gebruikt worden voor personenauto’s en vrachtwagens.
Strijd om de ruimte
In de druk bezochte en intensief gebruikte binnenstad van Groningen strijden voetgangers, fietsers, geparkeerde fietsen, terrassen, reclameborden, evenementen, bussen en bevoorradingsverkeer met elkaar om de schaarse ruimte. Dit leidt steeds vaker tot congestie en verkeersonveilige situaties voor voetgangers en fietsers. Bussen om de binnenstad heen leiden en slim ruimtegebruik in de stad, zoals het toestaan van laden en lossen op de busbaan, bieden verlichting.
Slim combineren
Maar hoe voorkomen we dat vrachtwagens de bushaltes en de doorgang blokkeren op de steeds drukker wordende busroutes?
In de regio zien we voorzieningen verdwijnen, waardoor de leefbaarheid van bepaalde doelgroepen onder druk komt te staan. Tegelijkertijd zien we kansen ontstaan voor nieuwe concepten, zoals de mobiliteitshubs in Groningen en Drenthe waar meerdere voorzieningen aan elkaar worden gekoppeld. Zo kan je straks je pakketje uit de kluis halen tijdens de reis van je werk naar huis.
Integrale aanpak
Een integrale visie op mobiliteit van personen en de bereikbaarheid van goederen en diensten is van groot belang voor de leefbaarheid in stad en regio. Hoe kunnen we de verduurzaming van het openbaar vervoer en de stadslogistiek gezamenlijk oppakken? We delen graag onze ideeën op 31 oktober tijdens de Zero Emissie Conferentie en gaan hierover graag met je in gesprek. Bekijk hier het programma en meld je aan voor de conferentie.
Dit artikel komt uit het 'Zero Emissie'-magazine. In dit magazine leest u onder meer over de Zero Emissie Conferentie, die wij op 31 oktober organiseren. Lees hier gratis het magazine!

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Van nieuwkomer tot gevestigde partij
8 aug om 10:10 uurIn iets meer dan tien jaar tijd is EBS uitgegroeid van een relatief onbekende nieuwkomer tot een gevestigde…
Betere bussen voor Brussel
25 jul om 12:05 uurMIVB, de vervoerder in het Brusselse gewest, heeft sinds begin dit jaar een aantal elektrische Daimler eCitaro’…
Bus zonder bestuurder
24 jul om 16:12 uurAutonoom vervoer lijkt al jaren dé belofte voor de toekomst, maar in de vorm van autonoom rijdende bussen met …
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
Langeafstandsbus is ondergewaardeerd door negatief imago
27 mei om 08:55 uurDe langeafstandsbus is voor veel Nederlanders een blinde vlek. Zo’n dertig…
Faillissement dreigt opnieuw voor Ebusco
30 apr om 11:51 uurEbusco, de Nederlandse producent van elektrische bussen, bevindt zich opnieuw in een kritieke financiële…
Autoluwe wijken voor iedereen?
28 mrt om 11:44 uurIn de zoektocht naar leefbaardere steden wordt steeds vaker weer een oude bekende uit de kast gehaald: de …
Groningen had gewoon een TRAM moeten hebben l
Van Airport Eelde - Hoofdstation - Grote Markt - Station Noord - Zernike complex
En verder binenstad alleen voor fietsers en voetgangers!
Ook GEEN bussen over de diepenringen, Zijn veel te smal!
Ingediend door MP Wiersema op vr, 25/10/2019 - 15:35
Reactie toevoegen