De waardering voor het Utrechts ov is een stuk groter dan de OV-Klantenbarometer van 2013 liet zien. Dat blijkt uit eigen onderzoek van opdrachtgever BRU.
Hoge cijfers voor Qbuzz in regio Utrecht
Vanaf de start van de nieuwe concessie in december 2013 laat Bestuur Regio Utrecht vervoerbedrijf Qbuzz elk kwartaal doorlichten op de kwaliteit van het ov. In het derde kwartaal van 2014 scoort Qbuzz op klanttevredenheid een mooie 7,8 . In de OV-Klantenbarometer van 2013 was dat nog een 7,3. Het bureau dat BRU inschakelt, Goudappel Coffeng, hanteert dezelfde vragenlijsten als KpVV.
De algemene tevredenheid over de bus was in het afgelopen kwartaal een 7,7. In de Klantenbarometer van 2013 scoorde regio Utrecht een 7,1. De tram tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein stijgt van een 7,3 in 2013 naar een 7,8 nu. Het streefcijfers van vervoerder Qbuzz is voor beide vervoerwijzen een 7,6. Ook ten opzichte van het eerste en tweede kwartaal scoort Qbuzz iets hoger.
Een verklaring voor het opmerkelijke succes zoekt BRU in de renovatie van de trambaan en de introductie van de huisstijl U OV voor bus en tram. Overigens was het stadsvervoer van Utrecht in 2013 diep weggezakt. Het GVU (inmiddels opgeheven) daalde als vervoerbedrijf van een 7,5 in 2012 naar een 7,1 in 2013 en was daarmee hekkensluiter van alle vervoerders. In het laatste concessiejaar had de Connexxion-dochter er kennelijk met de pet naar gegooid.
Lees ook: Schoon geel van QBuzz vervangt blauw-wit in Utrecht
BRU laat elk kwartaal onderzoek uitvoeren om sneller op klachten en wensen van de reiziger te kunnen inspelen. Daarom is ook een OV-panel opgericht. Opmerkelijk vindt BRU dat 70 procent van de ondervraagden het merk U OV al kent. Maar U OV heeft wel minder naamsbekendheid dan andere vervoerders.
Dat Utrecht het schoonste bussenpark van Nederland heeft, met de helft Euro-VI dieselbussen, is de reiziger nog niet echt opgevallen. BRU wil dat extra onder de aandacht gaan brengen. Dat gaat vanaf 1 januari vermoedelijk de provincie Utrecht doen, die het vervoer dan van de stadsregio overneemt.
Lees ook: Opheffing van de stadsregio's is nabij

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Provincies moeten rol als aanjager publieke mobiliteit pakken
8 aug om 10:54 uurDe provincies en de vervoerregio’s hebben een sleutelrol bij het slimmer en samenhangender organiseren van…
“Investeer in ov als hefboom voor economische en ruimtelijke ontwikkeling”
8 aug om 10:25 uurDaan van Gent en Freek Lier, beide adviseur bij adviesbureau Decisio, maken zich zorgen over de manier waarop…
Het gebrek aan financiering: wie zitten er op de blaren? Een verkenning langs sociale klassen
18 jul om 09:52 uurHet kabinet heeft ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer aangekondigd. De gevolgen hiervan zijn …
Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS
8 jul om 16:35 uurDe gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS,…
Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten
7 jul om 10:38 uurNiet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…
Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid
24 jun om 09:22 uurOp 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Reactie toevoegen