De waardering voor het Utrechts ov is een stuk groter dan de OV-Klantenbarometer van 2013 liet zien. Dat blijkt uit eigen onderzoek van opdrachtgever BRU.
Hoge cijfers voor Qbuzz in regio Utrecht
Vanaf de start van de nieuwe concessie in december 2013 laat Bestuur Regio Utrecht vervoerbedrijf Qbuzz elk kwartaal doorlichten op de kwaliteit van het ov. In het derde kwartaal van 2014 scoort Qbuzz op klanttevredenheid een mooie 7,8 . In de OV-Klantenbarometer van 2013 was dat nog een 7,3. Het bureau dat BRU inschakelt, Goudappel Coffeng, hanteert dezelfde vragenlijsten als KpVV.
De algemene tevredenheid over de bus was in het afgelopen kwartaal een 7,7. In de Klantenbarometer van 2013 scoorde regio Utrecht een 7,1. De tram tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein stijgt van een 7,3 in 2013 naar een 7,8 nu. Het streefcijfers van vervoerder Qbuzz is voor beide vervoerwijzen een 7,6. Ook ten opzichte van het eerste en tweede kwartaal scoort Qbuzz iets hoger.
Een verklaring voor het opmerkelijke succes zoekt BRU in de renovatie van de trambaan en de introductie van de huisstijl U OV voor bus en tram. Overigens was het stadsvervoer van Utrecht in 2013 diep weggezakt. Het GVU (inmiddels opgeheven) daalde als vervoerbedrijf van een 7,5 in 2012 naar een 7,1 in 2013 en was daarmee hekkensluiter van alle vervoerders. In het laatste concessiejaar had de Connexxion-dochter er kennelijk met de pet naar gegooid.
Lees ook: Schoon geel van QBuzz vervangt blauw-wit in Utrecht
BRU laat elk kwartaal onderzoek uitvoeren om sneller op klachten en wensen van de reiziger te kunnen inspelen. Daarom is ook een OV-panel opgericht. Opmerkelijk vindt BRU dat 70 procent van de ondervraagden het merk U OV al kent. Maar U OV heeft wel minder naamsbekendheid dan andere vervoerders.
Dat Utrecht het schoonste bussenpark van Nederland heeft, met de helft Euro-VI dieselbussen, is de reiziger nog niet echt opgevallen. BRU wil dat extra onder de aandacht gaan brengen. Dat gaat vanaf 1 januari vermoedelijk de provincie Utrecht doen, die het vervoer dan van de stadsregio overneemt.
Lees ook: Opheffing van de stadsregio's is nabij
Meer artikelen met dit thema
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Onderzoek naar knooppunten in provincie Utrecht
25 apr om 15:43 uurMoventem heeft in november 2024, in opdracht van de provincie Utrecht, onderzoek gedaan naar de beleving van…
Sociale veiligheid OV-NL
17 apr om 15:21 uurHet is een grote wens van de ov-sector: ov-boa’s moeten meer bevoegdheden krijgen om de identiteit van…
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Reactie toevoegen