Renfe wil hsl-verbinding Parijs - Londen
De Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe heeft plannen om, in concurrentie met Eurostar, hogesnelheidstreindiensten te gaan rijden tussen de Franse en Britse hoofdstad via -hoe kan het anders- de Kanaaltunnel.
In Frankrijk moeten de treinen gaan rijden over de LGV-Nord en in Engeland over de High Speed 1-lijn, de tot nog toe enige hogesnelheidslijn aan de overzijde van de Noordzee. Het tijdschrift International Railway Journal bericht over de Spaanse railambities.
Volgens de Spaanse vervoerder zijn er nog voldoende treinpaden beschikbaar op de hsl-route en liggen er groeikansen. Voordat de coronapandemie uitbrak, maakte het treinvervoer tussen Londen en Parijs een aanhoudende groei door. In 2019 bedroeg de vervoermarkt tussen Parijs en Londen 9 miljoen reizigers, waarvan er 7 miljoen met Eurostar reisde. Renfe verwacht dat die groei terugkeert in 2022. Op basis van eigen marktanalyse denkt het bedrijf dat eigen treindiensten haalbaar en winstgevend zullen zijn. Winst wordt verwacht vanaf het vierde jaar van exploitatie.
Businessplan
Een hogesnelheidstreindienst van Renfe tussen Londen en Parijs zal worden uitgevoerd met eigen treinen. Het businessplan van het Iberische spoorwegbedrijf voorziet in de inzet van zeven treinstellen. Dat getal kan groter worden als Renfe’s ideeën voor doortrekking van treindiensten ten zuiden van Parijs in de praktijk gaat brengen. Ook worden meer verbindingen tussen Londen en steden op het Europese continent overwogen.
Voordat een hogesnelheidstreindienst van start kan gaan, moet Renfe zijn toegang tot de spoorwegnetten van Engeland en Frankrijk, alsmede de Kanaaltunnel regelen. Ook moet het in te zetten materieel worden toegelaten.
Internationaal
De ontwikkeling past binnen de strategie van Renfe om internationaal actief te zijn. Het is nadrukkelijk bezig om een plaats te verwerven in het binnenlandse hogesnelheidsverkeer in Frankrijk en Italië en heeft recent 50% van de aandelen in het Tsjechische Leo Express verworven. Ook aan de westzijde van de Atlantische Oceaan zoekt Renfe naar mogelijkheden voor uitbreidingen van activiteiten.

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Doorbraak op het spoor: vakbondsleden CNV keuren cao-voorstel goed
14 jul om 12:00 uurEr is een doorbraak op het spoor: leden van vakbond CNV hebben maandagochtend ingestemd met het eindbod van NS…
Alternatieve Jongerendagkaart biedt alsnog betaalbare treinreis deze zomer
10 jul om 16:34 uurNu NS de Jongerendagkaart heeft afgeschaft, springt een extern platform in het gat dat is ontstaan. Goedkoop-…
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
NS bouwt 190 sprinters om: meer zitplaatsen in tweede klas
26 mei om 13:28 uurDe NS start deze zomer met het ombouwen van 190 sprinter-treinen om het aantal zitplaatsen in de tweede klas…
Onderzoek naar effectieve integratie van micromobiliteit in openbaar vervoer
15 apr om 11:02 uurAnne Brown, bezoekend onderzoeker bij de TU Delft, normaliter Associate Professor of…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
28 mrt om 14:54 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Nieuwe look voor Valleilijn
28 mrt om 13:52 uurDe Valleilijn - de treinverbinding tussen Amersfoort en Ede-Wageningen - krijgt een flinke make-over. Eind 2023…
Dit moet ook naar andere grensstations mogelijk zijn zoals naar Elten,Emmerich en Bad Bentheim
Ingediend door Kees Boer op do, 11/11/2021 - 19:00
Reactie toevoegen