De gemeenteraad van Utrecht wil dat de lokale Rekenkamer een onafhankelijk onderzoek uitvoert naar de vertraging en de kostenoverschrijding van de Uithoflijn. Tijdens het spoeddebat van vandaag werd een motie hiertoe unaniem aangenomen.
Second opinion naar problemen Uithoflijn
Dit aanvullende onderzoek dient als second opinion. Daarbij wordt vooral gekeken naar de rol van de stuurgroep, waar de - inmiddels opgestapte - gedeputeerde Verbeek en de verantwoordelijke wethouders Van Hooijdonk (Mobiliteit) en Everhardt (Stationsgebied) deel van uitmaakten. Ook werden twee moties ter afkeuring tegen beide wethouders ingediend, maar die werden niet aangenomen.
Extra kosten
De stuurgroep is verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van het project. De gemeenteraad verweet de stuurgroep een gebrekkige informatievoorziening. Zo maakte NRC Handelsblad vandaag bekend dat de kostenoverschrijding van 84 miljoen euro al tijden bekend was, maar buiten de begroting was gelaten.
“We hebben de indruk gekregen dat de stuurgroep er wel bijzat, maar niet heeft aangestuurd”, aldus Sander van Waveren van het CDA. Cees Bos van Stadsbelang Utrecht sprak van ‘wanbeleid’. “De stuurgroep leeft in een eigen realiteit.”
Van Hooijdonk erkende dat de kosten 'voorbereiding exploitatie en beheer' van 20 miljoen euro niet in de begroting waren opgenomen, maar zij zei wel altijd transparant te zijn geweest. “Van een complex project als dit kan je niet verwachten dat alles van een leien dakje gaat. Daar horen risico’s bij en daar heb ik al drie jaar lang verantwoording voor afgelegd.”
Lees ook: Uithoflijn duurder en pas eind 2019 klaar
Verwijtbaar
De wethouder noemde de opgelopen vertraging verwijtbaar aan de projectorganisatie en aannemer BAM. Nadat deze partijen een afsprakenpakket hadden opgesteld, ging de stuurgroep ervan uit dat die afspraken werden nageleefd. Toen bleek dat dat niet gebeurde, werd in november 2017 een nieuwe planning voor het project opgemaakt.
Ook was de raad niet op de hoogte gebracht van het ontslag van de directeur van het projectbureau en zijn assistent. Eerder schreef NRC Handelsblad dat het duo werd ontslagen omdat zij te kritisch was op aannemer BAM, die vervolgens dreigde het project af te blazen. Volgens de krant was er sprake van ‘belangenverstrengeling’.
Meer artikelen met dit thema
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Provincie Noord-Brabant maakt bushaltes rookvrij
3 jul om 11:29 uurNog voor het einde van dit jaar zal de provincie Noord-Brabant alle bushaltes rookvrij maken. Bezoekers worden…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
Kennis van betrokkenen cruciaal bij aanpak vervoersarmoede
21 jun om 06:51 uurHet Nederlandse ov-systeem richt zich op het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van…
HTM presenteert nieuwe elektrische bussen
20 jun om 15:55 uurHTM-directeur Jaap Bierman en Daimler-directeur Joost van der Bijl (Daimler Buses Nederland) hebben samen de…
ILT: Zorgen over Nederlandse spoorinfra blijven
13 jun om 10:07 uurElke vijf jaar publiceert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een rapportage over de fysieke kwaliteit…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
Als 'De stuurgroep verantwoordelijk is voor het in goede banen lijden van het project' zal er wel nooit iets van terecht komen. Wel als het 'leiden' is!
Ingediend door Hans Haije op vr, 09/03/2018 - 11:41
Reactie toevoegen