Busfabrikanten lanceren laad-standaard

Busfabrikanten lanceren laad-standaard

De busleveranciers Irizar, Solaris, VDL en Volvo hebben besloten een standaard infrastructuur in te voeren voor het opladen van elektrische bussen. De techniek is ontwikkeld door ABB, Heliox en Siemens.

Het besluit van de vier busfabrikanten sorteert voor op een Europese standaard die vermoedelijk in 2019 wordt ingevoerd via de Europese organisatie CEN-CENELEC. De internationale standaard van ISO/IEC wordt in 2020 verwacht. Andere busfabrikanten en leveranciers van laadsystemen kunnen zich aansluiten bij de initiatiefnemers.

Door standaard techniek te gebruiken tussen voertuig en laadapparatuur wordt het eenvoudiger om elektrische bussen in te zetten in Europese steden. En die steden willen uiteraard apparatuur van leveranciers die uitwisselbaar is. De samenwerking tussen de bedrijven betreft het snelladen bij haltes via een pantograaf en het ‘s nachts volledig opladen in het busdepot. Voor het opladen van de bus in de garage zal de standaard laadstekker voor auto’s worden gebruikt.

Eén reactie

  1. eduard5208
    15 maart 2016 om 23:51

    Ben benieuwd of en hoe het Primove oplaadsysteem met magnetische inductie van Bombardier in Solaris-bussen bij onder andere BVG Berlin en BVG Braunschweig aansluit op en compatibel is met het snellaadsysteem door middel van pantografen. Iets anders is waar de pantograaf wordt ondergebracht: in een mast op de halte (Volvo) of op het dak van de bus. Interessant het streven naar een standaard om de batterijen of ultracondensatoren op te laden. Nu nog even afwachten wat er van terecht komt. De Zwitserse busleverancier Hess gaat vooralsnog zijn eigen weg. Worden de grootste (Chinese) leveranciers ter wereld van ov-materieel CSR en CNR ingeschakeld bij het ontwikkelen van de standaard?

Lees ook