De Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft vandaag twee tienjarige railconcessies verleend: aan de RET in Rotterdam en aan HTM in Den Haag. De contracten gaan in december in.
Tienjarig railcontract voor RET en HTM
Bij de RET (metro en tram) gaat het om een contract van in totaal drie miljard euro en bij HTM (alleen tram) om 2 miljard euro. Behalve het vervoer maken ook onderhoud van de infrastructuur en sociale veiligheid deel uit van de overeenkomst. Uitgangspunt van de nieuwe concessies is dat de huidige tram- en metrolijnen gehandhaafd blijven.
7,8 in 2026
Concessieverlener MRDH stelt kwaliteitseisen aan het vervoer. De reizigers van RET en HTM moeten het vervoer minimaal een 7,5 geven, oplopend tot een 7,8 aan het einde van de concessieperiode. De RET hoeft daar niet veel extra’s voor te doen; vorig jaar haalde de Rotterdamse vervoerder al een 7,8 voor de tram en een 7,6 voor de metro. Voor HTM is er werk aan de winkel; de tram kreeg in 2015 een 7,4.
De MRDH heeft daarnaast ook afspraken vastgelegd over stiptheid en minimale rituitval. De daaraan gekoppelde bonus/malus-regeling prikkelt de vervoerders om op tijd te rijden. Een aanvullende kwaliteitsimpuls is het informatiepunt dat HTM in Delft gaat openen. De RET legt zich toe op het uitbreiden van de RET-app en het ontwikkelen van Engelstalige reisinformatie en route-informatie in de tram.
Eén aandeel
De definitieve gunning aan HTM is pas in het najaar, omdat de gemeente Den Haag nog moet beslissen over de aankoop van één aandeel HTM door de MRDH. De zeggenschap in HTM komt nog aan de orde in de Haagse gemeenteraad. Rotterdam is al akkoord met de aankoop van een aandeel. Die is nodig om te voldoen aan de wettelijke eisen voor inbesteding.
Lees ook: NS verkoopt aandelen HTM aan gemeente
Vanaf links: Marc Rosier (bestuurslid Vervoersautoriteit MRDH en wethouder Zoetermeer), Pedro Peters (directeur RET) en Pex Langenberg (voorzitter Vervoersautoriteit MRDH en wethouder Rotterdam).
000
Foto helemaal boven: Vanaf links Marc Rosier, Tom de Bruijn (vice-voorzitter van de Vervoersautoriteit MRDH en wethouder Den Haag) en Jaap Bierman (directeur HTM).
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen