Connexxion gaat door met het verstrekken van e-bikes aan scholieren die reizen met de Valleilijn. Dat moet helpen om de drukte te verminderen op de spoorlijn tussen Ede-Wageningen en Amersfoort.
E-bike in strijd tegen spitsdrukte Valleilijn
De Valleilijn gaat bijkans aan zijn eigen succes ten onder. Afgelopen jaar moest Connexxion geregeld mensen in de ochtendspits op station Hoevelaken laten staan. Als proef kreeg daarom een aantal mbo-leerlingen van het Hoornbeeck College een e-bike. De proef wordt nu omgezet in een definitief project. De eerste tien contracten zijn inmiddels afgesloten. Ook leerlingen van het Van Lodenstein College voor havo en vwo komen voor de e-bike in aanmerking; voorwaarde is wel dat de leerlingen in de gemeente Ede, Barneveld of Nijkerk wonen. Met de e-bike zijn sommige leerlingen sneller op school dan met de trein.
Het project begint kleinschalig, volgens concessiemarketeer Herman de Gooijer. De eerste 25 deelnemers betalen de eerste zes maanden geen 45 maar 25 euro. De minimum contractduur is drie maanden; daarna kan het contract maandelijks worden opgezegd. "In principe is dat kostendekkend", aldus De Gooijer. "Al was het alleen al omdat de provincie ons kan sanctioneren als we de concessieafspraken niet kunnen nakomen."
Dat betekent niet dat het project helemaal door Connexxion wordt betaald. Een deel van het project wordt gefinancierd via het programma Beter Benutten Regionaal Spoor. Ook de andere proeven op de Valleilijn, zoals de spitsmijdapp MyOV en de zoektocht naar comfortabeler staan in de trein worden via dat programma (deels) gefinancierd.
"Het aanbieden van fietsen is voor ons een leertraject. Daarom beginnen we kleinschalig. Maar we willen ons meer ontwikkelen als aanbieder van mobiliteit", legt de Gooijer uit. "Wat dat betreft is dit een mooie testcase."
Kritiek is er ook. SP Tweede Kamerlid Farshad Bashir tweette het volgende:
https://twitter.com/FarshadBashir/status/760369854272663552
Volgens De Gooijer kent Bashir kennelijk niet het hele verhaal: "We hebben inmiddels nieuwe treinen in bestelling. Die komen over twee jaar."
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Welke hippe fiets gebruiken jullie hiervoor?
Ingediend door Willem Smits op di, 09/08/2016 - 16:30
Reactie toevoegen