Connexxion gaat door met het verstrekken van e-bikes aan scholieren die reizen met de Valleilijn. Dat moet helpen om de drukte te verminderen op de spoorlijn tussen Ede-Wageningen en Amersfoort.
E-bike in strijd tegen spitsdrukte Valleilijn
De Valleilijn gaat bijkans aan zijn eigen succes ten onder. Afgelopen jaar moest Connexxion geregeld mensen in de ochtendspits op station Hoevelaken laten staan. Als proef kreeg daarom een aantal mbo-leerlingen van het Hoornbeeck College een e-bike. De proef wordt nu omgezet in een definitief project. De eerste tien contracten zijn inmiddels afgesloten. Ook leerlingen van het Van Lodenstein College voor havo en vwo komen voor de e-bike in aanmerking; voorwaarde is wel dat de leerlingen in de gemeente Ede, Barneveld of Nijkerk wonen. Met de e-bike zijn sommige leerlingen sneller op school dan met de trein.
Het project begint kleinschalig, volgens concessiemarketeer Herman de Gooijer. De eerste 25 deelnemers betalen de eerste zes maanden geen 45 maar 25 euro. De minimum contractduur is drie maanden; daarna kan het contract maandelijks worden opgezegd. "In principe is dat kostendekkend", aldus De Gooijer. "Al was het alleen al omdat de provincie ons kan sanctioneren als we de concessieafspraken niet kunnen nakomen."
Dat betekent niet dat het project helemaal door Connexxion wordt betaald. Een deel van het project wordt gefinancierd via het programma Beter Benutten Regionaal Spoor. Ook de andere proeven op de Valleilijn, zoals de spitsmijdapp MyOV en de zoektocht naar comfortabeler staan in de trein worden via dat programma (deels) gefinancierd.
"Het aanbieden van fietsen is voor ons een leertraject. Daarom beginnen we kleinschalig. Maar we willen ons meer ontwikkelen als aanbieder van mobiliteit", legt de Gooijer uit. "Wat dat betreft is dit een mooie testcase."
Kritiek is er ook. SP Tweede Kamerlid Farshad Bashir tweette het volgende:
https://twitter.com/FarshadBashir/status/760369854272663552
Volgens De Gooijer kent Bashir kennelijk niet het hele verhaal: "We hebben inmiddels nieuwe treinen in bestelling. Die komen over twee jaar."
Meer artikelen met dit thema
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Onderzoek naar knooppunten in provincie Utrecht
25 apr om 15:43 uurMoventem heeft in november 2024, in opdracht van de provincie Utrecht, onderzoek gedaan naar de beleving van…
Sociale veiligheid OV-NL
17 apr om 15:21 uurHet is een grote wens van de ov-sector: ov-boa’s moeten meer bevoegdheden krijgen om de identiteit van…
OV-fiets blijft groeien
4 apr om 13:47 uurVan alle 26.661 deelfietsen in Nederland in 2024, was ruim 70 procent een OV-fiets. Terwijl het totale aantal…
Autoluwe wijken voor iedereen?
28 mrt om 11:44 uurIn de zoektocht naar leefbaardere steden wordt steeds vaker weer een oude bekende uit de kast gehaald: de …
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Welke hippe fiets gebruiken jullie hiervoor?
Ingediend door Willem Smits op di, 09/08/2016 - 16:30
Reactie toevoegen