16 elektrische stadsbussen voor Haarlem
dossier ZE2025

16 elektrische stadsbussen voor Haarlem

door in rubriek binnenland
Reacties uitgeschakeld voor 16 elektrische stadsbussen voor Haarlem

Met twee jaar vertraging heeft de provincie Noord-Holland Connexxion definitief de opdracht gegeven voor het verzorgen van het ov in Haarlem-IJmond. De concessie gaat in september van start en duurt tien jaar.

Het lijnennet, nu ook al uitgevoerd door Connexxion, blijft grotendeels in stand; op enkele lijnen wordt de dienst wel geïntensiveerd en soms verlengd. Het aantal dienstregelingsuren (DRU’s) per jaar neemt daardoor toe met 22.000 naar 343.000; een stijging met 6 procent.

Zoals twee jaar geleden al aangekondigd, schaft Connexxion in eerste instantie 16 elektrische bussen aan. Het Chinese BYD levert er in ieder geval 8 en zijn goed voor 80- tot 90.000 kilometer per jaar. Deze zullen ‘s nachts worden opgeladen in de stalling in Haarlem. Voor de andere 8 bussen zoekt Connexxion nog een leverancier. “Dit zullen midibussen worden en die levert BYD niet”, aldus een woordvoerster. De 56 groengasbussen die Connexxion nu al in de concessie heeft rijden, blijven voorlopig nog in dienst, maar worden in 2020 vervangen door elektrische exemplaren.

Lees ook: ‘Haarlem-IJmond wordt de schoonste concessie’

Het gunningstraject van Haarlem-IJmond kende een op zijn zachtst gezegd grillig verloop. De beslissing dat Connexxion de concessie kreeg werd twee keer uitgesteld, waarna uitlekte dat Connexxion door middel van loting gewonnen had, omdat Syntus evenveel punten had. Zowel Syntus als EBS maakten bezwaar; Syntus tekende vervolgens ook nog beroep aan toen de provincie de bezwaren van tafel had geveegd. Bovendien stelde Syntus de integriteit van Noord-Holland openlijk ter discussie. Syntus ving afgelopen augustus echter bot bij de rechter. De afgelopen maanden waren nodig om nieuwe afspraken te maken over de implementatie van de concessie.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook