EBS wint eindelijk weer een concessie

EBS wint eindelijk weer een concessie

Vervoerder EBS blijft voorlopig op de Nederlandse markt actief. Het bedrijf heeft, na eerdere vruchteloze pogingen, een concessie erbij weten binnen te halen. EBS rijdt vanaf december volgend jaar voor 10 jaar het busvervoer op Voorne-Putten en Rozenburg.

De inwoners krijgen volgens opdrachtgever MRDH busvervoer dat vergelijkbaar is met de huidige, uitgevoerd door Connexxion (die ook een bod deed). Een deur-tot-deurreis is mogelijk met deelfietsen en elektrische tuktuks. “Het duurde te lang”, zegt EBS-directeur Wim Kurver over het winnen van een tweede concessie na Waterland (2012 – 2019). “Maar om Johan Cruijff aan te halen: als je stopt met voetballen, kan je ook niet scoren.”

Nog geen zero-emissie
EBS start de concessie met een nieuwe busvloot (49 stuks) met WiFi, usb-aansluitingen, airconditioning en actuele reisinformatie op de displays. De bussen rijden op groengas, waardoor de CO2-uitstoot met 66 procent vermindert. Binnen deze concessie zijn ook twee R-netlijnen opgenomen: de verbindingen Spijkenisse–Hellevoetsluis en Spijkenisse–Brielle. EBS maakt in de concessie nog niet de overstap naar zero-emissie. “Dat werd ook niet gevraagd”, aldus Kurver. “Er zijn nog geen goede oplossingen voor elektrisch busvervoer in landelijke gebieden.”

‘We zijn er niet voor één avontuurtje’
De busconcessie Voorne-Putten en Rozenburg omvat de gemeenten Nissewaard, Brielle, Hellevoetsluis, Westvoorne en de kern Rozenburg. De concessie heeft een looptijd van 10 jaar en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag draagt jaarlijks 7,5 miljoen euro hieraan bij. Voor sociale veiligheid subsidieert de Metropoolregio een bedrag van jaarlijks 200.000 euro. Kurver: “Met deze winst laten we zien dat we er niet zijn voor één avontuurtje in Waterland. Dat willen we heel duidelijk maken. Als we straks DAV ook winnen, weet iedereen hopelijk dat we een serieuze speler zijn.”

In april van dit jaar heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag besloten om het reguliere busvervoer en het maatwerk in combinatie met gemeentelijk doelgroepenvervoer op Voorne-Putten apart van elkaar te organiseren. De nu gegunde concessie aan EBS is voor het reguliere busvervoer. De aanbesteding voor het maatwerk is in voorbereiding en komt aanvullend op het aanbod van EBS.

Eén reactie

  1. Willem Heerema
    14 januari 2018 om 19:17- Reageren

    Slechte zaak dat dit Israëlische en in de bezette gebieden in Palestina mensenrechtenschendende busbedrijf in Nederland weer een concessie binnensleept.

    Het Nederlandse mensenrechtenbeleid biedt overheden geen ruimte om met besmette bedrijven als EBS in zee te gaan. Samenwerking is in strijd met gedragscodes als de UN Guiding Principles on Business and Human Rights, die integraal onderdeel vormen van dat beleid, en het door de overheid zelf opgestelde Nationaal Actieplan Bedrijfsleven en Mensenrechten.

Laat een reactie achter

Lees ook