Vier trolleybushaltes in Arnhem krijgen deze maand gratis wifi-hotspots en automaten waar reizigers hun OV-chipkaart kunnen opladen, saldo kunnen checken of een abonnement kunnen afhalen. De gemeente Arnhem voorziet ze van verlichting, bankjes, fietsenstallingen en afvalbakken. Connexxion wil meer van deze 'tophaltes' gaan inrichten.
Vier tophaltes met wifi-hotspots in Arnhem
Het gaat in Arnhem om de haltes Willemsplein en Velperplein in het centrum, de halte bij ziekenhuis Rijnstate in het noorden van de stad en de halte Kronenburg bij het gelijknamige winkelcentrum in het zuiden. Een detail waar de reizigers als het goed is niets van merken is dat de haltevoorzieningen worden gevoed met 600 volt gelijkspanning uit het trolleynet. De haltes zijn daardoor niet afhankelijk van het publieke stroomnet.
Bovendien was de verbouwing sneller te realiseren. "Het gebruik van het trolleybusnetwerk scheelt graafwerk," zegt Hans Aldenkamp, projectmanager Trolleybus namens Connexxion. "Als je een aansluiting moet regelen op het stroomnet ben je met de vergunningsprocedures zo tweehonderd dagen verder, terwijl het door het gebrek aan vaklui bij de energiebedrijven nog eens extra lang kan duren." Nu hangen er twee kastjes aan een bovenleidingmast, een omvormer en een wifi-ontvanger.
Lees ook: Arnhemse trolley wil door innovaties relevant blijven
Connexxion gebruikt het trolleynet ook al voor twee laadpunten voor elektrische auto's, die gevoed worden met de remenergie van trolleybussen. Vooralsnog gaat het daarbij alleen om dienstvoertuigen, maar het streven is dat ook derden er te zijner tijd gebruik van kunnen maken. De kosten van de verbeteringen aan de haltes worden gezamenlijk betaald door Gelderland, Arnhem en Connexxion.
Meer comfort
De benaming ‘tophalte’ is populair aan het worden. Nijmegen heeft een tophalte op Plein 1944, maar die wordt uiteraard wel uit het publieke stroomnet gevoed. Ook in Den Haag heeft HTM op enkele drukke punten vergelijkbare tophaltes gebouwd met meer comfort (inclusief wifi-hotspots) dan gewone haltes. Connexxion wil meer tophaltes inrichten, ook in andere vervoergebieden dan de Breng-concessie. Waar dat gaat gebeuren wil Aldenkamp nog niet kwijt. "We hebben verschillende leuke varianten verzonnen, maar we laten het aan de gemeenten over om daarmee naar buiten te komen."

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
Vervoerregio’s maken bezwaar tegen bezuiniging op het ov
23 jun om 10:47 uurDe Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Goan-fiasco kost 1,4 miljoen
15 mei om 14:10 uurWe schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Autoluwe wijken voor iedereen?
28 mrt om 11:44 uurIn de zoektocht naar leefbaardere steden wordt steeds vaker weer een oude bekende uit de kast gehaald: de …
Reactie toevoegen