VAGN en Struyk Verwo Infra ontwikkelden eind 2014 een oplossing die korte bushaltes en haltekommen beter toegankelijk maakt: de BusHub. De bushalte bij het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam was de eerste.
De BusHub maakt bushaltes toegankelijk
In de afgelopen jaren zijn veel bushaltes in ons land verhoogd om de vloer van de bus beter op het perron te laten aansluiten. Zo kunnen mensen die slecht ter been zijn en rolstoelgebruikers de bus makkelijker verlaten. “Maar we hebben geconstateerd dat in de praktijk veel bushaltes door de aanpassing niet beter toegankelijk zijn geworden”, legt Johan Vermeeren van VAGN uit aan Parkeer24.
De buschauffeurs durven niet dicht langs de trottoirrand te rijden uit angst voor schade, zo zegt Vermeeren. “Ook door ruimtegebrek kunnen ze de in- en uitrijbocht vaak niet zo maken dat ze goed uitkomen en staan dan een halve meter van het perron. Alle investeringen worden daarmee tenietgedaan en de hulpbehoevende reiziger is de dupe.”
Beperkte ruimte
Het probleem heeft onder meer te maken met de beperkte ruimte, zo klinkt het. Een toegankelijke haltekom, waarbij de bus in zijn geheel buiten de rijbaan staat om passagiers in en uit te laten stappen, is zo'n 65 meter. Een alternatief is de zogeheten zaagtandhalte, die zo'n 12 meter kleiner is. Alleen bij het uitdraaien raakt de achterkant van de bus vaak het perron.
Boven het perron uit
Vermeeren bedacht samen met zijn compagnon, Jan van den Driessen, een oplossing. Ze waren er al snel uit dat de bus deels moest worden opgetild ten opzichte van het perron. “Dat kan hydraulisch of met een mechaniek, maar zulke oplossingen zijn storingsgevoelig. We zagen daarom meer in een statische oplossing. Uiteindelijk is het een betonnen verhoging in het wegdek geworden.”
Bij het wegrijden rijdt het binnenste achterwiel aan de rechterzijde – een bus heeft een dubbel uitgevoerde stel achterwielen – over de verhoging. De achterkant van de bus wordt kort opgetild, waardoor de bus boven het perron kan uitzwenken en geen schade oploopt bij het uitrijden. De bus heeft nu minder ruimte nodig en de halte kan kleiner gemaakt worden. Het systeem kan ook worden aangebracht op bestaande situaties. Volgens Vermeeren is de RET blij met het systeem, omdat er minder schade gereden wordt.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg
16 apr om 15:36 uurTussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Geen vervolging treinongeval Voorschoten
2 apr om 16:56 uurHet OM gaat niet over tot vervolging vanwege het treinongeval bij Voorschoten in april 2023. Onderzoek wijst…
Schiphol in gesprek met NS en ProRail
21 mrt om 14:56 uurSchiphol wil met NS en ProRail in gesprek over de verstoring rondom de luchthaven. De luchthaven wil de recente…
Nieuwe treinen voor MerwedeLingelijn vanaf 2027
18 mrt om 13:34 uurQBuzz en de provincie Zuid-Holland investeren vanwege de invoering van ERTMS in nieuwe treinen voor de …
Van Hool schrapt 1100 banen
12 mrt om 09:21 uurVan Hool stopt met de productie van bussen in Vlaanderen. Het bedrijf heeft het zelf over een 'strategische…
Flixbus noteert recordwinst over 2023
29 feb om 15:29 uurFlix - het moederbedrijf van FlixBus - vervoerde in 2023 maar liefst 81 miljoen reizigers per bus of trein. Dat…
Plaatsing van deze Bushubs zijn levensgevaarlijke obstakels voor andere weggebruikers (brom-snor en gewone fietsers)die noodgedwongen soms gebruik moeten maken van deze halteplaatsen. Ze hebben geen opvallende kleur zijn dus slecht zichtbaar bij slecht weer, herfst en winter. De randen zijn afgeschuind dus schiet je daar snel af. De BUS heeft minder schade maar als je als fietser van deze ondingen afglijd en valt heb je aanzienlijk meer schade en bezoek aan ziekenhuis nodig. Is dus weer niet goed over nagedacht.
Ingediend door Sjaak op zo, 07/11/2021 - 16:14
Je moet niet in een bushalte gaan fietsen Sjaak, beter nadenken.
Ingediend door Sjon op vr, 19/11/2021 - 17:47
Reactie toevoegen