GroenLinks-PvdA: 'Het ov moet weer betaalbaar zijn'

donderdag 16 november 2023

In de week voorafgaand aan de verkiezingen interviewt OV-Magazine, in samenwerking met Vervoerregio Amsterdam, kandidaat-Kamerleden van verschillende partijen met als thema ov. Dit keer: Habtamu de Hoop, kandidaat-Kamerlid van GroenLinks-PvdA.

Reist u vaak met het ov?

Ja, ik probeer altijd vanuit Friesland (waar ik woon) naar Den Haag met het ov te reizen. Dat lukt niet helemaal dus ik ga vaak met de auto naar Hoorn toe en dan stap ik daar over op de trein. Dat is goed te doen. De reis is in totaal twee uur en twintig minuten.

Wat is uw indruk van het ov netwerk?

Ik maak me zorgen over de bereikbaarheid in Friesland. Tegelijkertijd is reizen met de trein, die ik pak vanuit Hoorn naar Den Haag, makkelijker dan reizen met de auto. Dat scheelt mij ’s ochtends files en het is een prettige en comfortabele manier om op mijn werk te komen, dus ik doe het graag.

Wat is je favoriete vervoersmiddel?

Dat is de trein. Want in de trein kan ik een deel van het werk dat ik als Kamerlid doe prima doen: stukken lezen, debatten voorbereiden, e-mails antwoorden, dat kan allemaal in de trein. Als ik na mijn treinreis thuiskom is de dag ook echt afgesloten. Dan ben ik echt thuis. Als ik met de auto naar huis ga, dan moet ik erna nog wat werkgerelateerde zaken afronden en dat is niet prettig.

Welke veranderingen zijn volgens jou nodig om het ov in Nederland een impuls te geven?

Er zijn voor mij drie kernwaarden voor het openbaar vervoer: bereikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid. Als openbaar vervoer voor alle mensen een goed alternatief wordt voor de auto, dan slaan we echt een slag op duurzaamheid. Voorwaarde is wel dat het voor alle mensen bereikbaar is om met het openbaar vervoer te gaan. Je moet gemakkelijk naar je werk, school en de supermarkt kunnen komen. En het moet ook betaalbaar zijn.

Als je kijkt naar het ov in Nederland nu, dan zie je dat het kostbaar is. Dus daar moet echt verbetering in komen. De PvdA wil een Nederland-ticket invoeren. Sommige mensen noemen dat een klimaatticket, dan kun je voor €49 per maand overal met het ov reizen. Want op dit moment is het Nederlandse ov het duurste van Europa en een van het duurste van de wereld en dat moet anders.

Wat is een funfact over jou wat de meeste lezers niet over je weten?

De meeste mensen weten niet dat ik Het Klokhuis gepresenteerd heb, voordat ik de politiek in ging. Er zijn twee afleveringen die mij erg zijn bijgebleven. De eerste ging over de bapao. Dat was mijn allereerste aflevering. En de tweede ging over depressie. Dat vind ik nog steeds een van de mooiste Klokhuis-afleveringen ooit. Omdat het een heel ontroerend gesprek was met een meisje dat een depressie had.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Doorbraak op het spoor: vakbondsleden CNV keuren cao-voorstel goed

14 jul om 12:00 uur

Er is een doorbraak op het spoor: leden van vakbond CNV hebben maandagochtend ingestemd met het eindbod van NS…

Lees verder »
descriptionArtikel

GVB start aanbesteding aanschaf 78 nieuwe trams

10 jul om 09:50 uur

De Vervoerregio Amsterdam heeft aan het GVB opdracht gegeven om te starten met de aanbesteding voor de aanschaf…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer

2 jul om 11:07 uur

De motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…

Lees verder »
descriptionArtikel

Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB

1 jul om 09:15 uur

GVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Vervoerregio’s maken bezwaar tegen bezuiniging op het ov

23 jun om 10:47 uur

De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het…

Lees verder »
descriptionArtikel

Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant

19 mei om 14:57 uur

Arriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…

Lees verder »
descriptionArtikel

Goan-fiasco kost 1,4 miljoen

15 mei om 14:10 uur

We schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…

Lees verder »
descriptionArtikel

Meer onveiligheid door streng overwegbeleid

2 apr om 11:16 uur

Het overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…

Lees verder »