GroenLinks-PvdA: 'Het ov moet weer betaalbaar zijn'

donderdag 16 november 2023

In de week voorafgaand aan de verkiezingen interviewt OV-Magazine, in samenwerking met Vervoerregio Amsterdam, kandidaat-Kamerleden van verschillende partijen met als thema ov. Dit keer: Habtamu de Hoop, kandidaat-Kamerlid van GroenLinks-PvdA.

Reist u vaak met het ov?

Ja, ik probeer altijd vanuit Friesland (waar ik woon) naar Den Haag met het ov te reizen. Dat lukt niet helemaal dus ik ga vaak met de auto naar Hoorn toe en dan stap ik daar over op de trein. Dat is goed te doen. De reis is in totaal twee uur en twintig minuten.

Wat is uw indruk van het ov netwerk?

Ik maak me zorgen over de bereikbaarheid in Friesland. Tegelijkertijd is reizen met de trein, die ik pak vanuit Hoorn naar Den Haag, makkelijker dan reizen met de auto. Dat scheelt mij ’s ochtends files en het is een prettige en comfortabele manier om op mijn werk te komen, dus ik doe het graag.

Wat is je favoriete vervoersmiddel?

Dat is de trein. Want in de trein kan ik een deel van het werk dat ik als Kamerlid doe prima doen: stukken lezen, debatten voorbereiden, e-mails antwoorden, dat kan allemaal in de trein. Als ik na mijn treinreis thuiskom is de dag ook echt afgesloten. Dan ben ik echt thuis. Als ik met de auto naar huis ga, dan moet ik erna nog wat werkgerelateerde zaken afronden en dat is niet prettig.

Welke veranderingen zijn volgens jou nodig om het ov in Nederland een impuls te geven?

Er zijn voor mij drie kernwaarden voor het openbaar vervoer: bereikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid. Als openbaar vervoer voor alle mensen een goed alternatief wordt voor de auto, dan slaan we echt een slag op duurzaamheid. Voorwaarde is wel dat het voor alle mensen bereikbaar is om met het openbaar vervoer te gaan. Je moet gemakkelijk naar je werk, school en de supermarkt kunnen komen. En het moet ook betaalbaar zijn.

Als je kijkt naar het ov in Nederland nu, dan zie je dat het kostbaar is. Dus daar moet echt verbetering in komen. De PvdA wil een Nederland-ticket invoeren. Sommige mensen noemen dat een klimaatticket, dan kun je voor €49 per maand overal met het ov reizen. Want op dit moment is het Nederlandse ov het duurste van Europa en een van het duurste van de wereld en dat moet anders.

Wat is een funfact over jou wat de meeste lezers niet over je weten?

De meeste mensen weten niet dat ik Het Klokhuis gepresenteerd heb, voordat ik de politiek in ging. Er zijn twee afleveringen die mij erg zijn bijgebleven. De eerste ging over de bapao. Dat was mijn allereerste aflevering. En de tweede ging over depressie. Dat vind ik nog steeds een van de mooiste Klokhuis-afleveringen ooit. Omdat het een heel ontroerend gesprek was met een meisje dat een depressie had.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad

26 sep om 11:35 uur

De afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029

18 sep om 11:24 uur

Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Provincie Noord-Brabant maakt bushaltes rookvrij

3 jul om 11:29 uur

Nog voor het einde van dit jaar zal de provincie Noord-Brabant alle bushaltes rookvrij maken. Bezoekers worden…

Lees verder »
descriptionArtikel

Drielandentrein eindelijk op de rails

2 jul om 10:09 uur

De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kennis van betrokkenen cruciaal bij aanpak vervoersarmoede

21 jun om 06:51 uur

Het Nederlandse ov-systeem richt zich op het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van…

Lees verder »
descriptionArtikel

HTM presenteert nieuwe elektrische bussen

20 jun om 15:55 uur

HTM-directeur Jaap Bierman en Daimler-directeur Joost van der Bijl (Daimler Buses Nederland) hebben samen de…

Lees verder »
descriptionArtikel

ILT: Zorgen over Nederlandse spoorinfra blijven

13 jun om 10:07 uur

Elke vijf jaar publiceert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een rapportage over de fysieke kwaliteit…

Lees verder »
descriptionArtikel

Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft

11 jun om 16:38 uur

De twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…

Lees verder »