Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven oprichten

donderdag 14 maart 2024

Foto: Shutterstock

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven kunnen oprichten, zodat regio's het gat op kunnen vullen dat ontstaat als bedrijven niet geïnteresseerd zijn in bus- of treinvervoer.

Op dit moment zijn er maar drie grote steden die een eigen vervoersmaatschappij mogen hebben: Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. In de wet staat dat op andere plekken in Nederland commerciële vervoerders zoals Connexxion verantwoordelijk zijn voor stads- en streekbussen en regionale treinen. 

Betrouwbaar en betaalbaar ov

GroenLinks-PvdA en Nieuw Sociaal Contract (NSC) hebben een wetsvoorstel ingediend, omdat zij vinden dat dit anders moet. "Wij willen provincies de mogelijkheid geven om een eigen ov-bedrijf op te richten om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer betrouwbaar en betaalbaar blijft", aldus GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop. Het is voor mensen zonder auto al flink lastiger geworden om van A naar B te reizen: in de afgelopen 5 jaar verdwenen er maar liefst 1500 bushaltes. Het voorstel heeft de steun van een meerderheid van de Tweede Kamer. 

Belangstelling van bedrijven

En dan is er nog een probleem. De laatste jaren hebben steeds minder bedrijven belangstelling om openbaar vervoer aan te bieden in de provincies. In Zeeland heeft zich nog geen enkel bedrijf gemeld om vanaf 2025 het busvervoer te regelen. "In zulke gevallen is het goed dat provincies kunnen kiezen voor een eigen ov-bedrijf", zegt NSC-Kamerlid Olger van Dijk. Van Dijk benadrukt dat het gaat om een 'extra mogelijkheid' voor provincies, het is dus geen verplichting. 

De Raad van State moet nog advies uitbrengen over de wet. Als deze wordt goedgekeurd, krijgen provincies op zijn vroegst vanaf 1 januari 2025 de mogelijkheid om zelf een bus- of treinvervoerder op te richten.  

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Transdev eerste ov-bedrijf op hoogste trede Prestatieladder Socialer Ondernemen

23 apr om 14:24 uur

Transdev heet de hoogste trede van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO bereikt. Het bedrijf is het…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dit zijn de vakmensen van het ov

12 apr om 14:23 uur

In OV-Magazine 1/2019 presenteerde Marc Maartens de ‘vakmannen van het ov’. Nu de (vak)wereld enorm veranderd…

Lees verder »
descriptionArtikel

'Wees adaptief bij publieke mobiliteit’

5 apr om 09:45 uur

Dat het openbaar vervoer waarde heeft, zullen weinigen betwisten. De vraag is waar je voor het bepalen van die…

Lees verder »
descriptionArtikel

In 2023 ruim 15 procent meer ingecheckt in het openbaar vervoer

26 feb om 10:22 uur

In 2023 werd er 1,1 miljard keer ingecheckt in het openbaar vervoer: 15,5 procent vaker dan in 2022. Het aantal…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ook in 2024 gratis ov-kaartjes voor Amsterdamse minima

20 feb om 14:22 uur

De Vervoerregio Amsterdam wil het initiatief met gratis anderhalfuurs-kaartjes voor minimagezinnen in de regio…

Lees verder »
descriptionArtikel

Een kijkje in de keuken bij … VDL Bus & Coach

15 feb om 16:36 uur

Als salesmanager openbaar vervoer bij VDL Bus & Coach is Sjef Maas verantwoordelijk voor de verkoop van…

Lees verder »
flash_onNieuws

Railforum zoekt ov-organisaties voor Raildagen

20 jul 2023

Al meer dan veertig ov-organisaties meldden zich aan, om op vrijdag 15 en zaterdag…

Lees verder »
flash_onNieuws

Ov-sector vreest 15% afschaling en vraagt Kamer om actie

19 mei 2023

Als de Tweede Kamer niet ingrijpt, dreigt het ov-aanbod tot 2025 met 10 tot 15 procent af te nemen. Dat staat…

Lees verder »