Steeds meer fabrikanten nemen elektrische bussen in hun programma op, maar hoe verhouden ze zich tot elkaar? In Bonn zijn de afgelopen dagen zes modellen getest.
Bus- en batterijbouwers getest in Bonn
Een team van journalisten uit heel Europa – ook OV-Magazine nam deel – onderwierp op uitnodiging van het Duitse blad Omnibusspiegel zes bussen drie dagen lang aan een reeks van praktische en statische testen.
De geteste bussen waren alle 12-meterbussen met batterij. Nederland was met VDL en Ebusco vertegenwoordigd. Daarnaast stuurden ook het Franse Bolloré (Bluebus), het Poolse Solaris, het Finse Linkker en het Duits-Turkse Sileo een bus. De laatste was het enige exemplaar dat al een tijdje in de dienstregeling had gereden en werd beschikbaar gesteld door de gastheer Stadtwerke Bonn.
Bonn heeft op dit moment zes elektrische bussen in reguliere dienst rondrijden. De energie wordt groen opgewekt door een zusterbedrijf van Stadtwerke Bonn. Voor de toekomst wil Bonn het aantal elektrische bussen gestaag uitbreiden, maar ook in deze stad is de laadinfrastructuur de grote uitdaging voor de komende jaren.
De zes fabrikanten zijn grofweg in twee groepen te verdelen: busproducenten die een batterij in hun product hebben gezet (VDL en Solaris) en batterijproducenten die een bus om hun product hebben gebouwd (de overige vier). In de kwaliteit van de afwerking is dat vaak te merken.
Batterijfabrikant Bolloré zegt 3 miljard euro te hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van hun batterij, die 30 tot 40 jaar zou meegaan. Wanneer 80 procent van de batterij is verbruikt, krijgt hij een tweede leven als statische energieopslag.
Drie van de zes fabrikanten, onder wie Ebusco die in mei bussen aan Utrecht gaat leveren, kwamen met exemplaren die niet helemaal zero emissie zijn. Voor de verwarming gebruiken ze nog diesel of CNG. Op een gemiddelde winterdag verstookt een elektrische bus dan toch nog 40 tot 50 liter aan diesel. Overigens krijgen de tien bussen voor Utrecht elektrische verwarming.
Binnenkort volgen meer resultaten.
De e-bus van Bolloré.
Tweets over #Ebustest

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Grenzeloos financieren van ZE bus
19 aug om 13:40 uurIn Nederland zijn we ‘klaar’ met de transitie naar Zero Emissie (ZE) bussen, zeg ik met een knipoog. Vanaf 2025…
Van nieuwkomer tot gevestigde partij
8 aug om 10:10 uurIn iets meer dan tien jaar tijd is EBS uitgegroeid van een relatief onbekende nieuwkomer tot een gevestigde…
Betere bussen voor Brussel
25 jul om 12:05 uurMIVB, de vervoerder in het Brusselse gewest, heeft sinds begin dit jaar een aantal elektrische Daimler eCitaro’…
Bus zonder bestuurder
24 jul om 16:12 uurAutonoom vervoer lijkt al jaren dé belofte voor de toekomst, maar in de vorm van autonoom rijdende bussen met …
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
Langeafstandsbus is ondergewaardeerd door negatief imago
27 mei om 08:55 uurDe langeafstandsbus is voor veel Nederlanders een blinde vlek. Zo’n dertig…
Faillissement dreigt opnieuw voor Ebusco
30 apr om 11:51 uurEbusco, de Nederlandse producent van elektrische bussen, bevindt zich opnieuw in een kritieke financiële…
Reactie toevoegen