Het vervoer per bus en tram in Amsterdam is in 2015 gestegen met ongeveer 8 procent, per metro ‘slechts’ met 3,6 procent. Dat blijkt uit het vandaag verschenen jaarverslag 2015 van GVB.
Bus en tram GVB veel drukker in 2015
Het Amsterdamse vervoerbedrijf schrijft de hoge groei per tram en bus toe aan de toenemende aantallen toeristen die de hoofdstad overspoelen. “Toeristen reizen doorgaans liever bovengronds dan ondergronds”, zegt GVB-woordvoerder Eric Bosman. “Als de Nood/Zuidlijn eenmaal in gebruik is genomen, verwachten we een verdere toename van het vervoer per metro.”
Inmiddels is het aantal toeristen en dagjesmensen dat GVB vervoert 60 procent van het totaal aantal reizigers. De reizigersopbrengsten stegen vorig jaar met 7,7 procent. Een opvallende bijdrage in die groei leveren de dagkaarten, zoals het nieuwe Amsterdam Travel Ticket, een combinatiekaartje van NS en GVB.
Het aantal reizigers per gemiddelde werkdag groeide in 2015 van 747.000 naar 781.000. Dit jaar zit GVB al bijna op 800.000 reizigers per werkdag. Over een aantal jaren zal dat aantal zijn gegroeid naar een miljoen reizigers, verwacht GVB.
De kostendekkingsgraad is vorig jaar gestegen naar 77,1 procent. In 2009 werd nog maar de helft van de exploitatiekosten gedekt door de kaartopbrengsten. De exploitatiesubsidie in 2015 was ruim 73 miljoen euro, 14 miljoen euro minder dan een jaar eerder. De subsidie daalt de komende jaren verder tot 36 miljoen euro in 2024.
Ondanks de teruglopende subsidie steeg de nettowinst van 3 naar 8,8 miljoen euro. Die winst is mede te danken aan een boekwinst van 4,3 miljoen euro op de verkoop van aandelen in Trans Link Systems, het bedrijf achter de OV-chipkaart. GVB verkocht zijn belang in TLS aan de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven, waarin alle Nederlandse ov-bedrijven zijn vertegenwoordigd.
Door de inzet van steeds schonere bussen daalde de uitstoot van fijnstof vorig jaar met 45 procent en stikstofoxiden met 32 procent. In 2025 moet de busvloot van GVB geheel uitstootvrij zijn.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen