De Vervoerregio Amsterdam introduceerde een coronapakket van 235 miljoen euro, waarvan het grootste deel bedoeld is om de transitie naar ZE-busvervoer voort te kunnen zetten. Voorzitter Sharon Dijksma roept andere ov-autoriteiten op om dit voorbeeld te volgen.
Dijksma roept op: 'Volg ons voorbeeld'
Dat vertelde ze vanuit haar Amsterdamse werkkamer, tijdens de digitale Zero Emissie Conferentie die OV-Magazine en platform Biind op 26 november organiseerden. “We verkeren in een gezondheidscrisis”, begint Dijksma. Amsterdam is de grootste vervoerregio van Nederland, met 1 miljoen instappers per dag. “De jaarlijkse CO2-uitstoot bedraagt 2700 kiloton CO2. Het ov-systeem maakt daar 880 kiloton van uit. We hebben al 862 kiloton verduurzaamd, maar de laatste loodjes wegen het zwaarst.”
Anticyclisch investeren
Nu vervoerders die transitie naar schoon vervoer niet meer financieel kunnen ophoesten, dreigt volgens haar een soort ‘lockdown’ te ontstaan rond aanbestedingen en de instroom van nieuw ZE-materieel. “Maar als we aanbestedingen aantrekkelijker kunnen maken, kunnen we een stap naar voren kunnen zetten en een nieuwe schaalsprong aangaan.”
De Vervoerregio Amsterdam doet dat middels het coronapakket van 235 miljoen euro, waarmee voor het grootste gedeelte ZE-bussen en laadinfra worden gefinancierd. “We halen geld dat later begroot stond nu naar voren en investeren daarmee op een anticyclische manier. We verlagen de kapitaallasten van vervoerders en daarmee kan de investering in schoon vervoer doorgaan.”
Oproep aan andere regio’s
De Vervoerregio loopt hiermee voorop in Nederland en Dijksma weet dat andere ov-autoriteiten en het ministerie van IenW naar de Amsterdamse regio kijken. “Dat is eervol”, noemt ze dat, “maar nu wijzen we terug”. De politica roept hen op met vergelijkbare pakketten te komen. “We kunnen in ons eentje Nederland niet de crisis uit te investeren, Nederland moet dit breder oppakken. Het gaat uiteindelijk om het belang van kwalitatief hoogstaand ov, waar de reiziger naar terugkeert. Het ov kan de reiziger alleen terugwinnen door zich te onderscheiden in kwaliteit.”
Volgt Utrecht?
Per 17 december gaat Sharon Dijksma aan de slag als burgemeester van Utrecht. Of de regio Utrecht dit Amsterdamse voorbeeld dan gaat volgen, wil dagvoorzitter Marc Maartens weten? De toekomstig burgemeester moet lachen om de vraag, maar doet geen concrete beloftes. “Wethouder Lot van Hooijdonk heeft dit in de portefeuille en heeft hier ongetwijfeld hele goede ideeën over. Maar het gaat over de bedrijvigheid van Nederland, daar is zeker iets voor nodig.”
Een antwoord waarmee Dijksma zich al goed in haar nieuwe rol als burgemeester heeft aangepast, concludeert Maartens geamuseerd.

Sharon Dijksma, voorzitter Vervoerregio Amsterdam: ‘Ik vind dat we ons uit de crisis moeten investeren. Daar zijn veranderingen in het systeem voor nodig. We moeten onze langetermijnplannen niet laten vallen’. © Vervoerregio Amsterdam
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen