In de zomer van 2018, waarschijnlijk tegelijk met het in dienst komen van de Noord/Zuidlijn in juli, gaat EBS met tien gelede elektrische bussen rijden op R-net lijn 316 tussen Amsterdam en Edam-Volendam.
E-bussen op Amsterdam–Edam vanaf juli
Het busstation Edam wordt een ‘E-hub’ met laadapparatuur. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio is akkoord gegaan met het voorstel hiertoe van EBS. Voor het opladen gaat EBS gebruikmaken van opportunity charging. Dit houdt in dat de bussen op strategische momenten en tijdstippen snel worden bijgeladen. Hiervoor komt laadinfrastructuur op het busstation Edam en op de stalling van EBS in Purmerend.
E-hub
"We hebben met netbeheerder Liander gekeken naar plaatsen waar laadstations kunnen komen", vertelt Peter de Winter van de Vervoerregio. Momenteel worden nog gesprekken gevoerd met de gemeente Edam-Volendam over de toekomstige inrichting van het busstation daar. "Het is de bedoeling dat het een E-hub wordt", aldus De Winter. ‘En we willen er wat mooiers van maken, met bijvoorbeeld een informatiepunt en een snellaadstation voor elektrische auto’s."
Het definitieve besluit over de dekking van de kosten volgt eind januari. Alles wat onder de grond zit komt voor rekening van de Vervoerregio. Het voorstel past bij de doelstelling van de Vervoerregio om uiterlijk in 2030 emissievrij openbaar vervoer met de bus te realiseren.
Laadinfrastructuur
De investering is een ‘no-regret’-maatregel: de laadinfrastructuur in Edam bevindt zich in het publieke domein, terwijl de laadinfrastructuur in Purmerend en de nog aan te schaffen elektrische bussen na afloop van de huidige concessie in december 2021 voor de volgende concessiehouder beschikbaar komt. De Winter: "Met de elektrische bussen kijken we alvast vooruit naar de volgende concessieperiode."
EBS zal de bussen uitrusten met de nieuwste technologie op het gebied van betalen, zodat reizigers kunnen betalen met hun bankpas, creditcard en hun mobiele telefoon. De bussen zullen ingezet worden op de lijnen ook na de indienststelling van de Noord/Zuidlijn doorrijden naar Amsterdam Centraal en krijgen een voor toeristen makkelijk te herkennen bestickering.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Van het in motion charging-plan oftewel trolleybus 2.0 is niks meer overgebleven. Ook GVB gaat naar opportunity charging na alle mooie verhalen over gebruik maken van de traminfrastructuur en weet ik veel wat.
Ingediend door Ben op ma, 11/12/2017 - 16:02
Tja, als plannen die realistisch lijken uiteindelijk toch niet werken dan moeten de vervoerders toch wat ;)
Ingediend door Anonymouse op zo, 17/12/2017 - 21:46
Reactie toevoegen