Gok niet, maar bied een vangnet voor #methetov
Gok niet met het openbaar vervoer en bied een financieel vangnet voor 2023. Dat schrijft een brede coalitie van opdrachtgevers, vervoerders, bonden, Milieudefensie en Rover aan het kabinet, voorafgaand aan het Voorjaarsnota-debat op 15 juni. In hun pamflet vragen zij het Rijk een financieel vangnet voor mochten de reizigersaantallen de komende jaren nog achterblijven.
Zonder een Rijksvangnet ontbreekt zekerheid en komen de dienstregelingen in het geding, schrijven de ondertekenaars. “Dat betekent lijnen schrappen, minder vaak rijden en/of het vervallen van ritten in de avond en het weekend. Dit gebeurde al bij de bezuinigingen die nodig waren door corona, maar zal nog veel meer gebeuren zonder zekerheid. De bereikbaarheid van stad en regio staan op het spel.
Van student tot forens, van mantelzorger tot recreatief publiek – miljoenen Nederlanders zijn de dupe”.
De coalitie waarschuwt voor een neerwaartse spiraal als zekerheid uitblijft en de reizigersinkomsten tegenvallen. Door noodgedwongen bezuinigingen laten reizigers dan het ov links liggen en pakken ze de auto vanwege het verslechterde ov-aanbod. Vervolgens moet nog verder afgeschaald worden. Dat zou eeuwig zonde zijn nu de vervoerbedrijven bijna weer op eigen benen staan, benadrukken de ondertekenaars.
Steun voor vangnet
Maar liefst 79% van de Nederlanders vindt dat het ov een vangnet nodig heeft om een neerwaartse spiraal te voorkomen, stelt de coalitie. De ondertekenaars van het pamflet benadrukken dat sterk ov bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen van het kabinet en de woningbouwopgave. Om de kabinetsdoelen op deze terreinen te behalen, is goed ov hard nodig. Als het Rijk een vangnet biedt in de beperkte periode waarin het aantal reizigers nog achterblijft, zullen de reizigersaantallen ondanks blijvende thuiswerkeffecten door bevolkingsgroei al snel de cijfers van vóór corona overtreffen.
#methetov
Met de hashtag #methetov vragen de ondertekenaars aandacht voor de bijdrage van het ov aan de samenleving. Miljoenen Nederlanders reizen dagelijks met het ov naar het werk, school en studie, vrienden en familie, zorg en andere voorzieningen. Een belangrijk deel van hen heeft geen alternatief. Goed ov draagt bij aan een samenleving met bereikbare voorzieningen, een maatschappij mensen kunnen meedoen en een sterke economie.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Stop de steun aan KLM
Stort het geld aan het OV
Ingediend door Abrahamhijmans op zo, 19/06/2022 - 21:23
Public transport is so important both to society and to the environment. It would be horrible if scaled it down and it would cause so much harm to all those who rely on it.
Ingediend door Dina Youssef op wo, 29/06/2022 - 10:18
We moeten het juist meer en meer van het openbaar vervoer hebben, steden verdringen het autoverkeer voor meer leefbaarheid.
Schiphol heeft al genoeg gekost, stop met die steun, spendeer het groen ; aan het ov
Ingediend door T.Mohlenpage op wo, 29/06/2022 - 10:41
Dit mag echt niet voorkomen in Nederland. Stop verdomme met al die vluchtelingen geld te geven. Een leven zonder ov is onacceptabel en dan zeker voor de mensen die er volledig van afhankelijk zijn. Laat die vluchtelingen lekker oprotten.
Ingediend door Saskia beurs op wo, 29/06/2022 - 23:33
Reactie toevoegen