Na vijf jaar is de nachttrein terug van weggeweest. De Nightjet, die het traject Amsterdam - Wenen rijdt, is dinsdag 25 mei voor het eerst in Nederland binnengekomen.
Nachttrein Amsterdam - Wenen van start
Een slaaprijtuig in de nieuwe Nightjet
Op 24 mei startte het nachttreinennetwerk vanuit Oostenrijk van ÖBB, waarna de rit op 25 mei in Amsterdam aankwam. Onder de inzittenden waren de Oostenrijkse minister Leonore Gewessler en Andreas Matthä, de CEO van de ÖBB. Zij werden verwelkomd door staatssecretaris Stientje van Velhoven en NS-directeur Marjan Rintel. NS en ÖBB gaan de verbinding samen uitbaten. De Nightjet rijdt dagelijks op het traject Amsterdam - Utrecht - Arnhem - München - Innsbruck - Wenen.
Een zitrijtuig in de nieuwe treinverbinding
De Nightjet-voertuigen bestaan uit zes slaaprijtuigen en vier zitrijtuigen, en bieden plek aan 500 treinreizigers. De reiziger kan kiezen uit privéslaapkamers met badkamer, gedeelde slaapkamers met stapelbedden en lig- of zitplaatsen. De totale reis duurt iets minder dan 14 uur.
Reizigers kunnen opstappen in Amsterdam (19.30), Utrecht (20.02) en Arnhem (20.37). Na een goede nacht slaap, is het uitgerust wakker worden in München (7.11), Innsbruck (9.14) of Wenen (9.19).
Nieuwe treinstellen
Oorspronkelijk zou de nieuwe nachtlijn afgelopen december al gaan rijden, maar door de coronacrisis is dit enkele maanden uitgesteld. “De nieuwe rijtuigen zullen een uiterst modern design met nog beter comfort combineren en zullen het klimaatvriendelijke nachtreisverkeer vanaf 2022 naar een volledig nieuw niveau tillen", liet de ÖBB toen weten.
Lees ook: Nieuw depot voor meer Nightjets in Wenen
Meer artikelen met dit thema
CROW brengt 74 grensoverschrijdende ov-lijnen in beeld
27 jul om 11:19 uurKennisplatform CROW heeft deze zomer voor de tweede keer grensoverschrijdende ov-lijnen in beeld gebracht in…
Arriva wil van Groningen naar Parijs
8 jun om 14:46 uurBelgische potentie voor de nachttrein
3 apr om 11:08 uurNa NS ontstond ook bij de Belgische spoorwegen (NMBS) hernieuwde interesse in de nachttrein. Om de toekomstige…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Alstoms waterstoftreinen actief in Nedersaksen
1 sep 2022De Coradia iLint, de waterstoftrein van Alstom, wordt in Bremervörde in Nedersaksen ingezet op een traject met…
Met OV-chipkaart reizen tussen Duitse stations en Arnhem
21 jun 2022Met de OV-chipkaart via de Duitse treinstations Emmerich, Praest en Elten naar Arnhem reizen. Dat is vanaf 23…
Europees ov moet ambitie sneller omzetten in actie
16 jun 2022Om de Europese klimaatambities te behalen, is een grote rol weggelegd voor het internationale treinverkeer op…
Wat is de waarde van internationale perspectieven?
10 jun 2022De Nederlandse ov-markt is de afgelopen jaren een interessante markt voor mondiaal opererende ov-bedrijven…
Reactie toevoegen