Adieu Thalys. Sinds 1 oktober is de naam merknaam Thalys, na zo'n 27 jaar, veranderd in Eurostar, nadat beide merken in 2022 al fuseerden. Daarmee is er nu één spoorwegnetwerk dat Frankrijk, België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met elkaar verbindt.
Thalys is nu definitief Eurostar
De grootste veranderingen die reizigers zullen ervaren zitten hem niet zozeer in het materieel. De klassieke treinen behouden hun kleurstelling van bordeauxrood met zilvergrijs, hoewel ze wel van een Eurostarlogo worden voorzien. Maar de echte verandering zit hem vooral in de service.
Zo verloopt de ticketing voortaan via de vernieuwde website of via de app. Reizigers kunnen in één keer een reis boeken door vijf landen, schrijft Eurostar, en kunnen via één boekingssysteem goede deals boeken.
De fusie tussen Thalys en Eurostar zat er sinds 2019 aan te komen, nadat het Belgische spoorbedrijf NMBS een deel van de aandelen verkocht. Daardoor kreeg de Franse vervoerder SNCF een meerderheid van de aandelen in handen. De fusie stond eigenlijk in 2019 al op de planning, maar de coronacrisis zorgde voor vertraging. Pas in 2022 werd de fusie definitief.
Einde van een tijdperk
Daarmee verdwijnt de naam van Thalys na 27 jaar dus. In 1987 werd besloten een hsl-lijn tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam te bouwen en daarvoor sloegen de spoorbedrijven SNCF, NMBS, Deutsche Bahn en NS de handen ineen. In 1996 reed de eerste trein van Parijs, via Brussel naar Amsterdam.
Volgens de NMBS, dat nog wel een minderheidsbelang in de treindienst heeft, is ervoor gekozen om verder te gaan met de naam Eurostar, omdat dat buiten Europa bekender is dan Thalys.

De Thalys verliest zijn kleurgeving niet, maar wel zijn naam. Voortaan heet de hsl-lijn Eurostar. © Shutterstock
Meer artikelen met dit thema
CROW brengt 74 grensoverschrijdende ov-lijnen in beeld
27 jul om 11:19 uurKennisplatform CROW heeft deze zomer voor de tweede keer grensoverschrijdende ov-lijnen in beeld gebracht in…
Arriva wil van Groningen naar Parijs
8 jun om 14:46 uurBelgische potentie voor de nachttrein
3 apr om 11:08 uurNa NS ontstond ook bij de Belgische spoorwegen (NMBS) hernieuwde interesse in de nachttrein. Om de toekomstige…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Alstoms waterstoftreinen actief in Nedersaksen
1 sep 2022De Coradia iLint, de waterstoftrein van Alstom, wordt in Bremervörde in Nedersaksen ingezet op een traject met…
Met OV-chipkaart reizen tussen Duitse stations en Arnhem
21 jun 2022Met de OV-chipkaart via de Duitse treinstations Emmerich, Praest en Elten naar Arnhem reizen. Dat is vanaf 23…
Europees ov moet ambitie sneller omzetten in actie
16 jun 2022Om de Europese klimaatambities te behalen, is een grote rol weggelegd voor het internationale treinverkeer op…
Wat is de waarde van internationale perspectieven?
10 jun 2022De Nederlandse ov-markt is de afgelopen jaren een interessante markt voor mondiaal opererende ov-bedrijven…