Met een halvering van het aantal reizigers in coronajaar 2020, heeft vervoerder Qbuzz een verlies van 8,3 miljoen euro geleden. CEO Gerrit Spijksma spreekt van een heftig resultaat.
Qbuzz lijdt 8,3 miljoen verlies in 2020
Dat maakte de vervoerder bekend in zijn jaarverslag. Dankzij de beschikbaarheidsvergoeding (BVOV) vanuit de Rijksoverheid bleef het verlies nog enigszins beperkt en kon de vervoerder het ov-aanbod in de drie concessies die het rijdt (Groningen-Drenthe, Utrecht en Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem) nog redelijk overeind houden.
Voor 2021 is de BVOV ook gegarandeerd en dat biedt perspectief, vertelt Spijksma. “Samen met onze sector en onze opdrachtgevers werken we hard aan een post-pandemie situatie van het ov. Aan een nieuwe balans met een ov-systeem dat wendbaar inspeelt op veranderende reizigersaantallen. Aan het ov om de overheidsdoelstellingen op het gebied van de woningbouwopgave, duurzaamheid en inclusiviteit van alle mensen in steden en de regio te realiseren.”
Zero emissie
Het bedrijf richt de blik daarom vooral op een duurzame toekomst, stelt de Qbuzz-directeur, en daarom zet het de investeringen van 70 miljoen euro in zero emissievoertuigen door. “Immers, de verantwoordelijkheid en zorg voor een schonere toekomst stopt niet tijdens de coronacrisis.” Wel is daarvoor commitment van de overheid nodig. “Samen met de overheid moeten we ervoor zorgen dat het OV hiervoor een stevige basis biedt.”
Qbuzz ontving in 2020 een boete van het OV-bureau Groningen Drenthe, voor de vertraagde instroom van een deel van de elektrische bussen. Deze boete bedroeg 432.000 euro.

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Provincies moeten rol als aanjager publieke mobiliteit pakken
8 aug om 10:54 uurDe provincies en de vervoerregio’s hebben een sleutelrol bij het slimmer en samenhangender organiseren van…
“Investeer in ov als hefboom voor economische en ruimtelijke ontwikkeling”
8 aug om 10:25 uurDaan van Gent en Freek Lier, beide adviseur bij adviesbureau Decisio, maken zich zorgen over de manier waarop…
Het gebrek aan financiering: wie zitten er op de blaren? Een verkenning langs sociale klassen
18 jul om 09:52 uurHet kabinet heeft ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer aangekondigd. De gevolgen hiervan zijn …
Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS
8 jul om 16:35 uurDe gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS,…
Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten
7 jul om 10:38 uurNiet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid
24 jun om 09:22 uurOp 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Reactie toevoegen