Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) gaat de rechtszaak die Connexxion tegen de provincie Utrecht heeft aangespannen toch behandelen voordat de concessie ingaat. Maar er zit slechts een week of drie tussen de uitspraak en het begin van de concessie.
Zaak Utrecht toch op tijd voor de rechter
Het CBb wilde de zaak aanvankelijk deze maand behandelen, maar stelde dat eind juli uit tot het eerste kwartaal van 2017, vanwege capaciteitsgebrek. Het CBb heeft kennelijk toch ruimte gevonden om de zaak eerder te behandelen en zal zich er op 10 oktober over buigen. Waarom dat nu toch mogelijk is, kon de rechtbank niet toelichten.
De concessie Provincie Utrecht gaat in op 11 december aanstaande. Een behandeling van de zaak begin volgend jaar zou dus hebben betekend dat de rechter zich zou moeten buigen over een concessie die al zou zijn ingegaan; een unicum. Het bracht ook de nodige onzekerheden met zich mee voor de reizigers en het personeel.
De provincie Utrecht wil hoe dan ook dat Syntus de concessie met ingang van 11 december gaat rijden. Connexxion is het daar niet mee eens, omdat het bedrijf van oordeel is dat Syntus niet volgens het bestek heeft geboden. Zo laat Syntus een aantal sneldiensten naar De Uithof rijden, terwijl de provincie dat in eerdere nota van inlichtingen expliciet verbood.
Omdat Connexxion verzuimde een voorlopige voorziening met opschortende werking aan te vragen, was er toch ruimte om met de nieuwe concessie te beginnen. Echter, als Connexxion de zaak zou winnen, zou de concessie weer terug moeten van Syntus naar Connexxion. Syntus wilde daarom een garantstelling van de provincie voor de aanschaf van nieuwe bussen, maar kreeg die vooralsnog niet. Connexxion overwoog op haar beurt een extra voorlopige voorziening bij de rechter aan te vragen om de nieuwe concessie later in te laten gaan, zodat het bedrijf langer kon doorrijden in Utrecht.
Nu de rechtszaak al op 10 oktober begint, is het scenario iets minder onzeker geworden. In de regel doet het CBb binnen zes weken uitspraak. Veel marge is er dus niet: tussen uitspraak en het ingaan van de nieuwe concessie zit dan ongeveer drie weken.
Connexxion is blij met het naar voren halen van de zaak. "De implementatieperiode is extreem kort als we winnen, maar het voorkomt het onnodig heen en weer geschuif met personeel", aldus een woordvoerster. De vervoerder vraagt de voorlopige voorziening nu niet meer aan.
Syntus is wat genuanceerder: "Aan de ene kant zijn we blij dat er nu voor de ingang van de concessie duidelijkheid is, vooral voor het personeel. Aan de andere kant komen onze gesprekken met de provincie weer in een ander daglicht te staan. Dat vergt wel weer telkens een aanpassing", laat een woordvoerder weten.
Meer artikelen met dit thema
‘Nederland kan zich geen ov-afbraak permitteren’
28 jun om 16:56 uurDe Limburgse CDA-politica Vivianne Heijnen (39) wisselde per 10 januari haar wethouderschap in Maastricht in…
Gok niet, maar bied een vangnet voor #methetov
17 jun om 12:28 uurGok niet met het openbaar vervoer en bied een financieel vangnet voor 2023. Dat schrijft een brede coalitie van…
KiM verwacht 99 procent reizigersherstel in 2023
17 jun om 12:06 uurOp de langere termijn zal het ov-gebruik toenemen, daar zijn het KiM en vervoerders het over eens. Over de…
Vlaanderen verdeeld over 'mobiliteitsrevolutie'
25 mei om 12:55 uurVlaanderen staat aan de vooravond van een trendbreuk met het verleden. Maar waar mobiliteitsminister Lydia…
Thales implementeert ERTMS Centraal Veiligheidssysteem voor ProRail
17 mei om 15:39 uurProRail heeft Thales de opdracht gegund om haar European Rail Traffic Management System (ERTMS) Central Safety…
Stationschefs kunnen zelfsturend alternatief zijn bij computerstoringen
16 mei om 16:22 uurBij massale treinuitval als gevolg van computerstoringen tijdelijk overstappen op spoorboekloos rijden tussen…
Siemens en Deutsche Bahn ontwikkelen waterstoftrein met opslagtank-aanhanger
5 mei om 15:13 uur‘H2goesRail’. Zo heet het Duitse project voor de ontwikkeling van waterstofsystemen voor het spoor. Het eerste…
Een kijkje in de keuken bij…de ov-adviseurs van Goudappel
3 mei om 16:02 uurWie zijn de mensen die het ov in Nederland draaiende houden? Dit jaar gaat OV-Magazine op onderzoek uit. Deze…
Reactie toevoegen