Connexxion start eind dit jaar met twintig waterstofbussen van Solaris in de concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO). De waterstofbussen zijn uitgerust met de elektrische portaalas AxTrax AVE van ZF, waardoor meer passagiers aan boord kunnen.
‘Waterstofbus heeft e-aandrijflijn nodig'
Connexxion rijdt al met vier waterstofbussen van VDL in de concessie rond en voegt nu twintig stuks aan het arsenaal toe. “Wij willen meer ervaring opdoen met waterstof om mee te blijven doen in de ontwikkelingen”, laat Sumir Faruqi, inkoper voertuigen bij Transdev, weten. De waterstofbussen worden gefinancierd vanuit het Europese subsidieprogramma JIVE2.
Na een mini-tender kwam Solaris daarbij als winnende partij uit de bus. Faruqi: “De technologie schrijdt voort. Het liefst wil je dat de bussen continu beschikbaar zijn. Solaris voldeed het beste aan onze eisen en die vanuit de opdrachtgever en JIVE2.”
Lange afstanden
Dat Connexxion bij de bussenbouwer uit Polen uitkwam, is volgens directeur Wil Willems van Solaris Nederland niet zo gek. De fabrikant heeft inmiddels een rijdende waterstofvloot van 67 waterstofbussen in heel Europa en al ervaring met waterstof sinds 2014. Naast deze twintig bussen, zullen eind 2021 ook nog tien stuks bij Arriva in de Achterhoek gaan rijden.
Lees ook: Solaris zet met waterstof voet in Nederland
De voertuigen halen een range van 350 kilometer in hogere gebieden in Duitsland en Oostenrijk, maar kunnen volgens Willems in het vlakke poldergebied wel 450 km op één vulling afleggen. “Zo’n range maakt de bussen een stuk flexibeler. De chauffeur hoeft niet tussendoor of ’s nachts bij te laden en zet de bus, net zoals een dieselbus, aan het eind van de dienst gewoon op zijn plaats. De standaard plug-inconnectie in de bus wordt alleen gebruikt tijdens servicewerkzaamheden aan de bus of om preheating in wintertijd toe te passen.”
Meer ruimte voor passagiers
De waterstofbussen zijn verder uitgerust met de elektrische portaalas AxTrax AVE van ZF. Daarbij wordt een lagevloer-as met aan iedere kant een naafmotor gemonteerd. Eén naafmotor heeft een vermogen van 125 kW. Door deze lagevloer-as is de bus overal gelijkvloers. Sumir Faruqi: “Dat biedt extra passagiersruimte, verhoogt de toegankelijkheid en is vooral fijn voor ouderen en mindervaliden.”
De elektrische portaalas AxTrax AVE van ZF.
Wil Willems geeft aan dat de elektrische portaalas voor Solaris een no brainer was. “Als je een waterstofbus ontwerpt, hoort daar een elektrische aandrijflijn bij. Als je dan een lagevloerbus wilt, kom je automatisch bij de portaalas uit. Voor een low entry-bus is een centraalmotor of portaalmotor geschikt. ZF levert beide producten en daar maken wij gebruik van.”
Naast de lage instap beschikken de waterstofbussen ook over USB-laadpunten, airconditioning, duidelijke informatiedisplays en plek voor een rolstoel. De buitenspiegels zijn vervangen door camera’s, waardoor de dode hoek voor de chauffeur gereduceerd wordt en het zicht beter is.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in OV-Magazine 1/2021. Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem dan een abonnement.

De elektrische portaalas AxTrax AVE van ZF.
Meer artikelen met dit thema
Busplatform
6 dec om 10:53 uurIk ben dol op busprojecten. De verduurzaming, de infrastructuur in de openbare ruimte of het modelleren van…
ChristenUnie:'500 miljoen per jaar voor ov'
22 nov om 14:36 uurIn de week voorafgaand aan de verkiezingen interviewt OV-Magazine, in samenwerking met Vervoerregio Amsterdam,…
'Beter ov past bij de grote uitdagingen in Nederland'
21 nov om 10:49 uur
In de week voorafgaand aan de verkiezingen interviewt OV-Magazine, in samenwerking met Vervoerregio…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov om 14:37 uurAfgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
GroenLinks-PvdA: 'Het ov moet weer betaalbaar zijn'
16 nov om 16:23 uurIn de week voorafgaand aan de verkiezingen interviewt OV-Magazine, in samenwerking met Vervoerregio Amsterdam,…
D66: 'Van verkokerd ov naar publieke mobiliteit'
15 nov om 14:16 uurIn de week voorafgaand aan de verkiezingen interviewt OV-Magazine, in samenwerking met Vervoerregio Amsterdam,…
Kom naar het Grote OV-verkiezingsdebat
3 nov om 15:50 uurWaar het in de debatten en verkiezingsprogramma’s veel gaat over de thema’s bestaanszekerheid, klimaat en de…
BBB: ‘Omslag nodig in hoe we ov organiseren’
3 nov om 09:03 uurTijdens het Grote OV-verkiezingsdebat op dinsdag 7 november gaan diverse kandidaat-Tweede Kamerleden in gesprek…
De twee Nederlandse fabrikanten Ebusco en VDL brengen nog dit jaar batterij-elektrische bussen op de markt die 450 tot zelfs 600 kilometer kunnen rijden zonder tussentijds te worden bijgeladen.
Bedenk daarbij dat waterstofbussen 2,5 tot 3 keer zoveel groene stroom vergen als batterij-elektrische bussen en de vraag dringt zich op ... waarom in hemelsnaam investeren we in deze extreem verkwistende waterstof technologie? Dat waterstof ook opgeslagen energie is kan nooit de rechtvaardiging zijn - daar zijn veel efficiëntere en goedkopere manieren voor. De batterij ontwikkelt zich gewoon veel sneller dan de waterstoftechnologie. Voor auto's, bussen en zelfs vrachtauto's hoort de waterstofbrandstofcel in het museum thuis.
Ingediend door Roeland Reesinck op di, 18/05/2021 - 21:07
Reactie toevoegen