De Lijn bestelt 60 e-bussen bij VDL en Van Hool
De Vlaamse overheidsvervoerder De Lijn heeft 24 elektrische bussen besteld bij VDL en 36 stuks bij Van Hool. Daarnaast installeren Heliox en Spie-Ekoenergetyka de bijbehorende laadinfrastructuur. De totale bestelling kost 28 miljoen euro en de bussen moeten eind 2022 instromen. Anders dan in Nederland zijn ook e-hybrides welkom.
Van Hool en VDL kwamen als best geplaatste inschrijvers uit de openbare aanbestedingsprocedure, waaraan elf kandidaten deelnamen. Zij boden de prijs-kwaliteitsverhouding aan inzake Totalcost of Ownership (TCO), autonomie tussen laadbeurten, technische kwaliteit en look and feel. Deze bestelling gaat over een bedrag van bijna 28 miljoen euro.
Snel vergroenen
“Dit is de eerst echte vergoeningsstap van De Lijn”, vertelt mobiliteitsminister Lydia Peeters. In Vlaanderen moeten vanaf 2035 de gehele busvloot en de bijbehorend infrastructuur emissievrij zijn, als gevolg van een ambitieus klimaatplan dat de Vlaamse regering begin november aannam. Hierin wordt een CO2-reductie met 40 procent gevraagd tegen 2030, ten opzichte van 2005.
Het ov speelt daarin een belangrijke rol, aldus Peeters. “Om de klimaatdoelstellingen waar te maken, moeten we in Vlaanderen volop de kaart van duurzame verplaatsingen trekken. We moeten werk maken van een vlotter, veiliger en milieuvriendelijker vervoersysteem.”
Volgens Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn, haalt de vervoerder met deze bestelling de laatste technieken in huis. “Deze bestellingen tonen aan dat het De Lijn menens is om samen resoluut te vernieuwen. Met de vrijgemaakte middelen kunnen we al een eerste grote stap zetten in de vergroening.”
In Vlaanderen zijn, anders dan in Nederland, ook e-hybride bussen welkom. In het Nederlandse Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer is namelijk afgesproken dat bussen 100 procent zero emissie aan de uitlaat moeten rijden.
Meer artikelen met dit thema
Bus beleeft een Renaissance
16 jun om 13:00 uurVan 7 tot 9 juni was in Parijs de Mobility Expo, een beurs voor mobiliteit vooral gericht op alle facetten van…
Video: wendbare midibus voor stadsvervoer
7 jun om 13:12 uurHet Nederlandse bedrijf Tribus bouwt al bijna 25 jaar minibussen om naar rolstoeltoegankelijke voertuigen. Drie…
Waarom de nachttrein een succes is
3 jun om 09:54 uurNa ruim vijf jaar afwezigheid doen nachttreinen Nederland weer aan. Hoe ziet die comeback eruit? We spreken met…
Boost aan Duits ov met ‘Neun Euro Ticket’
2 jun om 11:02 uurOp 1 juni is in Duitsland het ‘Neun Euro Ticket’ ingevoerd. Drie maanden lang kan iedereen - ook mensen uit het…
Vlaanderen verdeeld over 'mobiliteitsrevolutie'
25 mei om 12:55 uurVlaanderen staat aan de vooravond van een trendbreuk met het verleden. Maar waar mobiliteitsminister Lydia…
eCitaro-concept: kant-en-klare e-mobiliteit
24 mei om 13:34 uurEvobus (Daimler) presenteert met de ‘eCitaro’ een totaalsysteem voor elektrisch busvervoer. Afhankelijk van de…
Amsterdam breidt vloot van elektrisch bussen verder uit
18 mei om 11:10 uurGVB bestelt 84 nieuwe elektrische bussen bij VDL. Deze 100 procent elektrisch aangedreven bussen worden vanaf…
RET neemt tweede serie zero emissiebussen in gebruik
17 mei om 14:47 uurIn Schiedam, Maassluis en Rotterdam rijden nu ook zero emissiebussen op lijnen die eerder nog werden bediend…
Goed dat ze de bussen bij VDL en van Hool bestellen en niet in China. Lekker dicht bij huis en handig voor onderhoud en training en goed voor de werkgelegenheid in Europa !
Waarom rijden er in Nederland geen e-hybrides bussen, heeft dat te maken met regelgeving of zo, nog nooit eerder van gehoord en zie en reis wel met of een diesel- of een elektrische bus in ons land ?
Ingediend door Frans EEKHOUT op di, 07/12/2021 - 09:21
Reactie toevoegen