Gelderland kiest kostencontract voor Valleilijn
De nieuwe concessie van de treindienst Amersfoort – Ede-Wageningen, die in december 2023 ingaat, krijgt een looptijd van dertien jaar. De provincie wordt daarbij opbrengstverantwoordelijk, wat de kans op een geslaagde aanbesteding moet vergroten.
Dat maakte de provincie Gelderland bekend. In augustus 2020 leverde de vorige aanbesteding van de Valleilijn geen inschrijvers op, vanwege de coronacrisis en de teruggelopen reizigersaantallen en -inkomsten. Daarop besloot de provincie een noodconcessie voor te bereiden en bleef Transdev als vervoerder aan.
Risico’s voor de provincie
Inmiddels durft Gelderland een nieuwe poging te wagen. Daarbij wordt gekozen voor een looptijd van dertien jaar in de vorm van een kostencontract, wat inhoudt dat de overheid het vervoer inkoopt en de vervoerder het uitvoert. Dit betekent dat de vervoerder een vast bedrag krijgt voor de kosten die worden gemaakt. De provincie ontvangt de reizigersinkomsten en is verantwoordelijk voor de invulling van het netwerk.
Aangezien het reizigersherstel nog veel onzekerheden kent, vindt de provincie Gelderland het verstandig om de risico’s voor een toekomstige vervoerder te beperken. Dat moet de kans op een geslaagde aanbesteding vergroten. De provincie Gelderland verwacht dat dit 2 miljoen euro per jaar gaat kosten.
Meer artikelen met dit thema
Subsidie voor de Nightjet was niet onwettelijk
17 mei om 16:46 uurIn 2019 stelde de overheid 6,7 miljoen euro subsidie beschikbaar voor de internationale nachttreinverbinding…
Trein-vliegtuig-discussie mist nuance
17 mei om 14:48 uurMomenteel is de trein op alle punten duurzamer dan het vliegtuig, stelt lector duurzame logistiek Paul Peeters…
Stationschefs kunnen zelfsturend alternatief zijn bij computerstoringen
16 mei om 16:22 uurBij massale treinuitval als gevolg van computerstoringen tijdelijk overstappen op spoorboekloos rijden tussen…
NS erkent: te weinig personeel voor dienstregeling
12 mei om 15:12 uurNa een extra beroep op personeelsleden om de geplande treinen te kunnen laten rijden, geeft NS nu toe dat er te…
Scheidend ambassadeur Europees Jaar van het Spoor: “Nu momentum voor de Internationale trein”
10 mei om 17:20 uur“Als we de Europese treinverbindingen willen verbeteren, moeten we niet blijven overleggen, maar doorpakken. Er…
Siemens en Deutsche Bahn ontwikkelen waterstoftrein met opslagtank-aanhanger
5 mei om 15:13 uur‘H2goesRail’. Zo heet het Duitse project voor de ontwikkeling van waterstofsystemen voor het spoor. Het eerste…
TUI gaat nachttreinen aanbieden
3 mei om 13:52 uurReisorganisator TUI gaat in Nederland treinreizen aanbieden naar zes Europese steden. Daarvoor gaat de…
Fusie tussen Eurostar en Thalys rond
31 mrt om 12:12 uurDe Europese Commissie heeft SNCF groen licht gegeven voor de overname van Thalys. Het Franse staatsspoorbedrijf…
Reactie toevoegen