Gelderland kiest kostencontract voor Valleilijn
De nieuwe concessie van de treindienst Amersfoort – Ede-Wageningen, die in december 2023 ingaat, krijgt een looptijd van dertien jaar. De provincie wordt daarbij opbrengstverantwoordelijk, wat de kans op een geslaagde aanbesteding moet vergroten.
Dat maakte de provincie Gelderland bekend. In augustus 2020 leverde de vorige aanbesteding van de Valleilijn geen inschrijvers op, vanwege de coronacrisis en de teruggelopen reizigersaantallen en -inkomsten. Daarop besloot de provincie een noodconcessie voor te bereiden en bleef Transdev als vervoerder aan.
Risico’s voor de provincie
Inmiddels durft Gelderland een nieuwe poging te wagen. Daarbij wordt gekozen voor een looptijd van dertien jaar in de vorm van een kostencontract, wat inhoudt dat de overheid het vervoer inkoopt en de vervoerder het uitvoert. Dit betekent dat de vervoerder een vast bedrag krijgt voor de kosten die worden gemaakt. De provincie ontvangt de reizigersinkomsten en is verantwoordelijk voor de invulling van het netwerk.
Aangezien het reizigersherstel nog veel onzekerheden kent, vindt de provincie Gelderland het verstandig om de risico’s voor een toekomstige vervoerder te beperken. Dat moet de kans op een geslaagde aanbesteding vergroten. De provincie Gelderland verwacht dat dit 2 miljoen euro per jaar gaat kosten.
Meer artikelen met dit thema
Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg
16 apr om 15:36 uurTussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…
Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd van Rover en NS
8 apr om 14:46 uurRover organiseerde de wedstrijd Reizigerscadeau in samenwerking met NS om iets te doen voor treinreizigers,…
NS en ProRail onder verscherpt toezicht gesteld
4 apr om 13:28 uurNS en ProRail komen onder verscherpt toezicht. Reizigersorganisatie Rover riep hier eerder al toe op en nu…
Geen vervolging treinongeval Voorschoten
2 apr om 16:56 uurHet OM gaat niet over tot vervolging vanwege het treinongeval bij Voorschoten in april 2023. Onderzoek wijst…
Schiphol in gesprek met NS en ProRail
21 mrt om 14:56 uurSchiphol wil met NS en ProRail in gesprek over de verstoring rondom de luchthaven. De luchthaven wil de recente…
Nieuwe treinen voor MerwedeLingelijn vanaf 2027
18 mrt om 13:34 uurQBuzz en de provincie Zuid-Holland investeren vanwege de invoering van ERTMS in nieuwe treinen voor de …
Tot 2030 overlast voor treinreizigers, Amersfoort deze zomer amper bereikbaar
4 mrt om 16:28 uurTreinreizigers ervaren vanaf dit jaar tot aan 2030 meer overlast door spoorwerkzaamheden. ProRail verwacht dat…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Reactie toevoegen