Grootste deel Europese stadsbussen nog te vies
Nederland is en blijft Europees koploper rond ZE-stadsbussen. Ruim 81 procent van de nieuwe stadsbussenverkoop in 2020 was batterij-elektrisch. Het Europees gemiddelde lag echter op slechts 16 procent.
Dat blijkt uit een Europese vergelijking die de lobbyorganisatie Transport & Environment uitvoerde. Van de 550 nieuwe stadsbussen die in Nederland in 2020 op het toneel verschenen, waren er 445 batterij-elektrisch. Wat opvalt is dat geen enkele nieuwe stadsbus op waterstof rijdt: in het Nederlandse stadsvervoer rendeert de batterij-elektrische accu voldoende.
Meeste Europese landen ver achter
Van alle Europese landen rijdt verder alleen in Luxemburg meer dan de helft van de nieuwe bussen volledig zero emissie: 75 in totaal. In de top zes staan verder Noorwegen (32 procent, 661 stuks), Polen (28 procent, 704 stuks) en Finland (27 procent, 93 stuks) en het Verenigd Koninkrijk (25 procent, 1142 stuks).
Maar daarna is het gat groot. In landen als Duitsland (10 procent, 3791 stuks), Frankrijk (7,3 procent, 1913 stuks) en Spanje (4,3 procent, 985 stuks) worden relatief nog altijd weinig ZE-bussen verkocht. In Ierland en Griekenland werd zelfs 0 procent aan zero emissiebussen verkocht in 2020. In deze landen wordt nog vaak gekozen voor diesel-, hybride of aardgasbussen.
Politieke wil
Dat brengt het Europees aandeel nieuwe zero emissiebussen in 2020 op 16 procent. Dat is weliswaar een groei ten opzichte van 2019, toen 12 procent van de nieuwe bussen voor het stadsvervoer volledig emissievrij was, maar volgens James Nix van Transport & Environment is het nog veel te laag: “De vooruitgang van Nederland en Polen is hartverwarmend en laat zien dat politieke wil op stadsniveau helpt. Maar te veel steden en landen doen te weinig.”
Zijn collega Lucien Mathieu voegt toe dat voor schone lucht en groen ov volledig emissievrije oplossingen nodig zijn. “Dat betekent geen hybride en ook geen gas. De Europese Unie moet de CO2-standaarden voor stadsbussen en trucks herzien. Om de transitie te versnellen, moet het tegen 2027 een verkoopdoelstelling van 100 procent emissievrije bussen (en trucks) voor het stadsvervoer afdwingen.”
Europese Green Deal
In juli 2021 presenteerde de Europese Unie de ambitieuze European Green Deal, met als doelstelling om in 2050 volledig emissievrij te zijn. De eerste tranche heet ‘Fit for 55%’ en beschrijft hoe we in 2030 het CO2-niveau met 55 procent gerealiseerd moeten hebben.
Meer artikelen met dit thema
Bus beleeft een Renaissance
16 jun om 13:00 uurVan 7 tot 9 juni was in Parijs de Mobility Expo, een beurs voor mobiliteit vooral gericht op alle facetten van…
Video: wendbare midibus voor stadsvervoer
7 jun om 13:12 uurHet Nederlandse bedrijf Tribus bouwt al bijna 25 jaar minibussen om naar rolstoeltoegankelijke voertuigen. Drie…
eCitaro-concept: kant-en-klare e-mobiliteit
24 mei om 13:34 uurEvobus (Daimler) presenteert met de ‘eCitaro’ een totaalsysteem voor elektrisch busvervoer. Afhankelijk van de…
Amsterdam breidt vloot van elektrisch bussen verder uit
18 mei om 11:10 uurGVB bestelt 84 nieuwe elektrische bussen bij VDL. Deze 100 procent elektrisch aangedreven bussen worden vanaf…
RET neemt tweede serie zero emissiebussen in gebruik
17 mei om 14:47 uurIn Schiedam, Maassluis en Rotterdam rijden nu ook zero emissiebussen op lijnen die eerder nog werden bediend…
EBS houdt een 'autoloze zondag'
5 mei om 09:37 uurKomende zondag kunnen ov-reizigers kosteloos gebruik maken van de bussen van EBS. Op 11 december 2021 bestond…
Een kijkje in de keuken bij…de ov-adviseurs van Goudappel
3 mei om 16:02 uurWie zijn de mensen die het ov in Nederland draaiende houden? Dit jaar gaat OV-Magazine op onderzoek uit. Deze…
Mintgroene lichtlijn bij de halte? Dan staat er een passagier
26 apr om 17:20 uurZekerheid bieden aan reizigers dat de bus stopt bij de halte, ook al is het donker. En tegelijkertijd onnodig…
Ik dacht dat er al aardig veel elektrische bussen rondreden hier in Nederland en daar buiten! Misschien nog niet in Oost-Europa, maar met tweedehands materieel van ons land is het nu wat gemoderniseerde dan die oude Russische meuk die hiervoor werd gebruikt. De klimaatdoelen wil ieder land volgens mij wel halen, maar niet overal is dat tempo even hoog. Dat komt door de mindere financiële middelen die daar voor handen zijn dan in het rijkere westelijk deel van ons continent. Als Europa echt een wilt zijn moet men beter samenwerken en proberen de gelden meer gelijk te verdelen. Dan zal ieder land er enorm op voor uit gaan denk ik!
Ingediend door Arjan Krabbenbos op di, 01/02/2022 - 21:26
Veel nieuwe initiatieven zijn tegen te hoge kosten aangelegd. Dat schrikt anderen weer af. Maak gebruik van ervaringen die al zijn opgedaan en dan blijkt dat er veel is over geïnvesteerd omdat men zekerheden gaat stapelen onzekerheid . Het kan nu echt ruimschoots break-even met Diesel rijden.
Ingediend door Han van der Wal op ma, 14/02/2022 - 09:23
Reactie toevoegen