Veolia ziet af van verdere procedures in Limburg. Dat heeft de vervoerder samen met de provincie en Arriva zojuist bekendgemaakt. Met de intrekking is de weg definitief vrij voor Arriva om met de nieuwe Limburgse concessie aan de slag te gaan.
Veolia trekt bezwaar en beroep Limburg in
Veolia trekt het bezwaar tegen de gunning van de Limburgse concessie in, evenals het beroep dat de vervoerder had ingesteld tegen de dwangsom van acht ton die de provincie Veolia had opgelegd. Ook blijft Veolia extra capaciteit op de Maaslijn bieden. De dwangsom zal de provincie kwijtschelden als alle afspraken ook worden nagekomen. Daarbovenop krijgt Veolia nog eens 1,2 miljoen euro bonus als de klantbeoordeling voldoende is.
De gesprekken zijn gestart op initiatief van Veolia. Alle partijen toonden zich opgelucht dat er nu een streep gezet kan worden onder alle slepende procedures. Daardoor liep Arriva nog steeds het risico dat de investering van 200 miljoen euro in nieuw materieel voor niets zou zijn geweest, was het tot een rechtszaak gekomen die in het nadeel van de DB-dochter was uitgepakt.
Ook het personeel van Veolia drong intern aan op duidelijkheid. "Hoogstens was de concessie twee jaar verlengd met de reiziger op de laatste plaats", vatte Transdev-topman Bart Schmeink de situatie samen. "Je kunt gelijk hebben en gelijk krijgen. Het enige jammere is dat we nooit zullen weten wat de uitkomst zou zijn geweest van de rechtszaak."
Arriva-topman Anne Hettinga was nu vol lof over de nu definitief afzwaaiende vervoerder. "Veolia heeft ervoor gezorgd dat dit gebied een visitekaartje was voor iedereen die marktwerking aanhangt", aldus Hettinga. Volgens hem is de schikking geen trendbreuk. "Een volgende keer dat er weer een conflict is over een concessie, kruisen we gerust weer de degens."
De Arriva-concessie in Limburg gaat komende december in en duurt vijftien jaar. Aanvankelijk won NS-dochter Abellio de miljardendeal, maar die ketste af na vuil spel. Dat kostte een groot deel van de NS-top de kop en het bedrijf werd gedwongen tot een heroriëntatie.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
lof voor allen.
Ingediend door RobertJanRoos op do, 14/04/2016 - 21:41
Reactie toevoegen