Deze 11 artikelen las u het meest in 2017

Deze 11 artikelen las u het meest in 2017

Met het eind van het jaar in zicht, is er ook het moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. Wat gebeurde er in 2017 op gebied van openbaar vervoer? We maken het jaaroverzicht op aan de hand van de 11 meest gelezen artikelen.

1: AML: 100 e-bussen en 18 dubbeldekkers
In de dienstregeling 2018 rijdt Connexxion de concessie Amstelland-Meerlanden. In februari spraken wij daarover met Eric Bavelaar, de directeur AML van Connexxion. Om aan de grote reizigersvraag te voldoen, zet de vervoerder 100 gelede elektrische bussen en 18 dubbeldekkers in. Lees meer>

2: Miljoenenstrop dreigt bij Zwolle-Kampen
Op 10 december had het station Zwolle Stadshagen eigenlijk geopend moeten worden. Maar dat gebeurde niet, omdat de bodem de hogere snelheid van de nieuwe trein niet aankon. ProRail maakte dat enkele dagen tevoren bekend. Lees meer>

3: Dubbeldekkers: hoog comfort in het ov
Zowel Qbuzz als Connexxion gingen in de nieuwe dienstregeling met dubbeldekkers rijden: de een tussen Emmen en Groningen, de ander tussen Haarlem en Amsterdam. Wij gingen op zoek naar de herkomst van deze trend. Lees meer>

4: Eindhovense e-bussen maken belofte waar
Sinds de concessie Zuidoost-Brabant op 11 december 2016 van start ging, rijdt de grootste elektrische ov-bussenvloot van Europa rond in Eindhoven. Wij spraken met een trotse Hermes-directeur Juul van Hout. Lees meer>

5: Meer treinen maar ook oponthoud in 2018
De eerste stap in het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) werd in de dienstregeling 2018 genomen met het ‘spoorboekloos rijden’ op het traject Amsterdam-Eindhoven. Daardoor rijden er meer treinen, maar het zorgt ook voor meer oponthoud. Lees meer>

6: Eerste trein voor Hengelo-Bielefeld gereed
In augustus presenteerde Eurobahn de eerste trein die het traject Hengelo-Bielefeld gaat rijden. De acht Stadler Flirt-3-stellen worden gebouwd bij Stadler Pankow. Lees meer>

7: Arriva krijgt na twintig jaar opgefrist logo
In juli maakte Arriva bekend dat het internationaal opererende bedrijf vanaf 2018 een nieuwe huisstijl met een nieuw logo invoert. Het bedrijf vond het, na 20 jaar, tijd om de boel op te frissen. Lees meer>

8: ICNG in productie genomen
Alstom maakte in februari bekend te beginnen met de productie van de Intercity Nieuwe Generatie (INCG) voor NS. Tijdens een presentatie stelde Alstom in 2022 alle 29 stellen geleverd te hebben. Lees meer>

Later, in oktober, werd het eerste ontwerp van de nieuwe trein gepresenteerd. Lees meer>

9: Syntus heet in december Keolis Nederland
Syntus-topman Emile Broersma maakte in juni bekend dat treinen van Syntus verder zullen gaan onder de naam Keolis Nederland. Sinds december is dit doorgevoerd. Lees meer>

10: Eurostar laat Schiphol links liggen
Eurostar rijdt in de nieuwe dienstregeling een directe treindienst Amsterdam–Rotterdam–Brussel–Londen. Daarbij is besloten om luchthaven Schiphol over te slaan. Tijdens de presentatie van de nieuwe treinstellen in mei legde Marjon Kaper, directeur van NS International, uit waarom. Lees meer>

11: Noordelijke treindiensten blijven bij Arriva
De provincies Groningen en Friesland maakte in juli bekend, dat Arriva ook na 2020 op de Noorderlijke spoorlijnen blijft rijden. De nieuwe concessie, waarop Arriva de enige bieder was, loopt tot 2035. Lees meer>

Laat een reactie achter

Lees ook