OV-Magazine 2017-4 verschijnt vandaag

OV-Magazine 2017-4 verschijnt vandaag

OV-Magazine verschijnt vandaag. Het blad zit weer boordevol nieuws en achtergronden, inclusief het themakatern Data. Een overzicht van de artikelen.

Regie ontbreekt nog bij opvolger dieseltrein 
Bussen elektrificeren in een steeds sneller tempo. Hoe zit dat bij dieseltreinen? Twee fabrikanten komen vrijwel tegelijkertijd met twee totaal verschillende initiatieven. De regie in Nederland ontbreekt vooralsnog. Arriva neemt alvast een weloverwogen gok.

Aqualiner boekt succes in Antwerpen met snel ov over water
Afgelopen zomer stapte toenmalig directeur Gerbrand Schutten uit Waterbus Nederland om zich volledig op de Belgische markt te richten. Inmiddels zijn er twee fast-ferrylijnen ten zuiden van Antwerpen naar het centrum. In het voorjaar komt er een verbinding met de Antwerpse haven bij.

40 jaar buurtbus is vooral dóen
De buurtbus bestaat 40 jaar. Op 28 september 1977 reed de eerste dienst tussen Lekkerkerk, Berkenwoude, Stolwijk en Gouda als vervanging van een buslijn die vijf jaar daarvoor was opgeheven. Met inmiddels honderden lijnen is het experiment van toen een succes, maar wat weten we eigenlijk van de buurtbus?

Niels van Oort (TU Delft) ‘Roep niet: wij van het ov willen meer ov’
Hij is rap van tong en denkt snel. Twee tellen niet naar Niels van Oort (39) luisteren en hij zit alweer een onderwerp verder. Van Oort is sinds oktober kwartiermaker bij de TU Delft. Het nieuw opgezette Smart Public Transport Lab moet verschillende disciplines met elkaar verbinden. Tegelijkertijd blijft hij werken voor adviesbureau Goudappel Coffeng. “Ik heb dat nodig, die combinatie van onderzoek en praktijk.”

Psychologie nog altijd onderschat in het ov
De reiziger centraal stellen in treinnetwerken, busdienstregelingen en tramexploitatie valt nog niet mee. Het vergt kennis van meerdere disciplines. Die kwamen onlangs samen in Barcelona op de European Transport Conference. De deelnemers zetten een eerste stap, want het samenbrengen van het gedachtegoed van psychologen en vervoerkundigen is nog schaars goed. Maar is wel keihard nodig.

Ov zonder subsidie biedt nu al mogelijkheden
Het slaperige Duitse stadje Pforzheim, tussen Karlsruhe en Stuttgart, veroorzaakte de nodige opschudding in de Duitse ov-wereld toen een vervoerder bereid bleek het stadsnet commercieel te exploiteren, dus zonder subsidie. Is dit het begin van meer marktinitiatief? Of blijft Pforzheim een vreemde eend in de bijt?

Randstad is gebaat bij genummerde Sprinters
Om het Sprinternet in de Randstad aantrekkelijker en efficiënter te maken, is het beter om het weg te halen bij NS en onder te brengen bij de regionale ov-autoriteiten. Dat betoogt onafhankelijk adviseur Herman Wilmer. Hij stelt onder meer voor het Sprinternet een duidelijke eigen identiteit te geven met genummerde lijnen, zoals de S-netten in diverse Europese landen.

Wat staat ons te wachten in 2018?
Wat kan de vakwereld volgend jaar voor verrassingen verwachten van het openbaar vervoer? Trends zijn onder meer Mobility as a Service (MaaS), nieuwe merknamen en vraaggestuurde voertuigen. Hier alvast ons jaaroverzicht 2018 – met een knipoog.

De rittenvanger van Hilversum
Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Een rit met Breng flex in de regio Arnhem of Nijmegen kost maar 3,50 euro, schrijft Marc Maartens in zijn column. Terwijl hij minstens vier keer zoveel zou moeten kosten. Transdev moet met de billen bloot. Wat kost een rit werkelijk?

Reportage: Per trein en tram door Japan
Arigato gozaimas. Arigato gozaimas. Dank u wel. Dank u wel. De trambestuurder bedankt elke uitstappende, tevens betalende reiziger met een vriendelijk knikje. Soms zelfs een klein buiginkje. Het is een van de vele rituelen in het Japanse openbaar vervoer, dat qua dienstbetoon op eenzame hoogte staat in de wereld.

Thema Data

Reisplanner van NS wordt reisassistent
Wat begon als een app waar weinig mensen echt tevreden over waren, is uitgegroeid tot een van de beste reisplanners van Nederland. Maar NS wil meer. Een persoonlijke reisassistent waarvoor de data van reizigers nodig zijn. “Als je je data deelt kunnen we je optimaal helpen.”

Connexxion deelt data voor betere diensten
Door slim gebruik van big data krijgt de reiziger betere service en kunnen ov-bedrijven mensen en materieel efficiënter inzetten. Connexxion over het nut van data gedreven aansturing: “Voorspelt het KNMI code oranje? Dan kunnen we extra bussen inzetten.”

Analyse van reisdata naar Londens voorbeeld
Sinds de eeuwwisseling zijn partijen in de ov-sector bezig om zoveel mogelijk data te ontsluiten, een proces dat niet altijd van harte gaat. Inmiddels zijn open data zo goed als de standaard. Maar analyse op reisniveau is nog altijd niet mogelijk. Daar komt binnenkort verandering in.

Verdrag van MaaS krijgt vervolg in het voorjaar
De Jonge Veranderaars organiseerden deze zomer de Summer Challenge. Zeven weken lang werkten tien teams van jonge medewerkers uit de mobiliteitssector, die elkaar ervoor niet kenden, aan een vraagstuk rondom het hot (maar nog niet echt happening) topic Mobility as a Service.

MaaS kan best zonder open data
In de discussie over Mobility as a Service gelden open data vaak als een voorwaarde voor succes. Overheden zouden die gegevens zelfs moeten afdwingen. Maar een gebrek aan open data is het probleem niet, meent Willem Bottenberg. De klanten van MaaS zijn volgens hem meer gebaat bij een sterke toezichthouder met wettelijke bevoegdheden.

Eén reactie

  1. Frans Eekhout
    29 december 2017 om 16:52

    Randstad met genummerde Sprinters

    Randstad kan in het voetspoor van Arriva Limburg treden waar de stoptreinen sinds kort allemaal een S-nummer hebben en men daardoor soms makkelijk zijn weg kan vinden. Dit systeem zou ook voor de intercity lijnen kunnen worden toegepast, bijvoorbeeld IC 1 = Groningen – Den Haag CS, IC 2 Leeuwarden – Amsterdam enz.
    Eenvoud in verscheidenheid zou het devies kunnen zijn, ook binnen het OV.
    Frans Eekhout

Lees ook