Waarom RET investeert in overvol metronet

Waarom RET investeert in overvol metronet

De Rotterdamse metro barst uit zijn voegen: 70 procent van de reizigerskilometers wordt gemaakt per metro en het aantal metroreizigers groeit jaarlijks boven verwachting, vertelt RETdirecteur Maurice Unck. Daarom zet de vervoerder vol in op lightrail en automatisering van het metronet. 

Het Rotterdamse metronet raakt de komende jaren overvol.

Jaarlijks worden 900 miljoen reizigerskilometers gemaakt bij RET, waarvan 15 procent per bus en 15 procent per tram. De overige 70 procent is per metro. In 2018 groeide het metrogebruik met 3,2 procent, meer dan de 2 procent waar in de concessie-eisen mee gerekend wordt. De jaren daarvoor lag het groeicijfer gemiddeld rond de 4 procent. 

Logisch dus, dat RET vooral investeert in het metronet, dat langzaam dichtslibt. “Bij mijn aantreden in juni 2017 riep ik al: ‘De capaciteit is beperkt, daar moeten we wat aan doen’”, zegt Unck. Toen hebben we berekend hoe lang ons metronet het nog volhoudt: tussen 2022 en 2029 is het al overvol.” 

Het is een ontwikkeling die parallel loopt aan die van de stadsvervoerders GVB en HTM, en NS. Het verbaast Unck dan ook niets dat Roger van Boxtel, president-directeur

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook