OV-ombudsman Bart Hansma laakt de afwachtende houding van vervoerders, die nu al zeggen pas medio 2021 te bekijken of aanpassingen in de dienstregeling nodig zijn.
'Vervoerders moeten snel kunnen opschalen'
Dat stelt de ombudsman in de laatste kwartaalrapportage van 2020, die vandaag uitkwam. Met uitzondering van NS en GVB schaalden alle vervoerders schaalden hun diensten voor 2021 af. Maar veel vervoerders, zoals Qbuzz in Utrecht (U-OV), geven aan pas medio 2021 te ‘bekijken of aanpassingen mogelijk zijn'.
Dat baart zorgen, schrijft Hansma. “Wat 2021 brengt is onzeker, maar het is best mogelijk dat snel meer kan dan we nu voor mogelijk houden. Als de eerste maanden van 2021 positief nieuws opleveren, zou het reizigersaantal zo maar snel op kunnen lopen. De vraag is of vervoerders net zo snel bus- en tramlijnen kunnen toevoegen als dat deze zijn geschrapt.”
Dynamische benadering
Het is belangrijk om meteen te kunnen schakelen, stelt de ombudsman. Zo heeft Keolis het in Almere (AllGo) over een dynamische aanpak, waarbij direct kan worden opgeschaald als de coronamaatregelen het toelaten. “Dit weerspiegelt de dynamische aanpak die wij nodig achten. Geen beschouwing na een lange periode, maar direct op het moment van de versoepelingen.”
Coulance naar abonnementhouders
Ook vindt de ombudsman dat vervoerder coulanter moeten omgaan met abonnementhouders, die wegens de pandemie weinig gebruik hebben kunnen maken van hun abonnement terwijl ze deze wel hebben aangehouden. Ondanks de beschikbaarheidsvergoeding die ov-bedrijven kregen, is geen gebaar gemaakt naar deze groep. “Dat zou ook goed zijn geweest uit het oogpunt van klantenbinding op langere termijn.”

© Qbuzz
Meer artikelen met dit thema
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Onderzoek naar knooppunten in provincie Utrecht
25 apr om 15:43 uurMoventem heeft in november 2024, in opdracht van de provincie Utrecht, onderzoek gedaan naar de beleving van…
Sociale veiligheid OV-NL
17 apr om 15:21 uurHet is een grote wens van de ov-sector: ov-boa’s moeten meer bevoegdheden krijgen om de identiteit van…
“Op 1 juli voortvarend van start in Flevoland”
1 apr om 09:37 uurGoed nieuws: vervoersbedrijf Willemsen-De Koning (WdK) gaat zijn werkveld uitbreiden. Het bedrijf mag zijn…
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Reactie toevoegen